Translate

torsdag 19. juni 2014

Depositum for maskinene og sikring av levering

De aller fleste som søker på Made.in.China eller Alibaba vil se at nesten alle krever innbetalt et depositum ved plassering av endelig odre. Da kommer det en tydelig foreløpig kontrakt. Systematisk gjentar kineserne enhver e-post utveksling slik at de kan bli lange skriftstykker i forhold til sånne "typer" som meg som spør om det meste.

(Idag fikk jeg en påminnelse fra en kvinnelig selger av et stort hendig maskinredskap. Hun representerer en stor fabrikk av "mye rart" Og la ved et "bilde for dagen"

"have a nice weekend, enjoy sweet food and good rest! (får ikke kopiert bildet)  eks: 

I mitt tilfelle var det snakk om enten 30% eller 20% depositum  av bestilt verdi.

Hjullasterprodusenten var mest romslig. Jeg behøvde ikke å betale depositium for snø-bladet som de måtte kutte med 40 cm.

Depositumet er både sikring av virkelig kontrakts intensjon, og at produsenten har noen penger å drive for innen de 25 dagene produksjonen (sammensetning av innkjøpte deler) skal ta.

Dersom man ikke betaler de sist 70 eller 80% eller balansen, så beholder produsenten pengene.

I alle fall blir det svært vanskelig å ta ut en eller annen form for søksmål i Shadong.provinsen for å forklare at man ikke har kontraktsbundet seg.

De store Produsentene som LiuGong og andre har leveringstid på bare dager, altså forsendelse straks du har betalt avtalt sum.

Jeg har nevnt det før. Flere store produsenter som er representert i Skandinavia har "greie priser" og bl.a. reservedeler + garantiansvaret. Men om du tar sjansen på "kinesisk" garanti dvs, fotografering av deler og så "flyforsendelse", vil den som venter på ca 40 dagers transport, og dessuten tar innklarering og mva til Statskassen i Norge, spare endel tusener. Maskinkvaliteten er trolig den samme for hovedmerker enten den lages for eksport til forhandler eller privat importør.

Jeg skal ved reisens slutt oppgi de firmaene jeg valgte, og de som fikk muligheten til å prisforhandle om bl.a. tilbehør.

Meningen er at jeg skal lage ca 14 dags rapport når maskinen er i arbeide. Jeg kommer trolig til å grave og skyfle ca 4 timer pr dag, 5 dager i uken. Resten av tiden må jeg ha til annen aktivitet og sosialt samvær med annet enn maskinene.

Hvis det gikk bra for meg, så må jeg si som min venn skraphandleren: Hvorfor skulle det ikke gå bra for deg?

Systemet der borte vokter tross alt over store fabrikker som drives "privat"  (bl.a.eksportavgifter)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar