Translate

torsdag 5. juni 2014

Fra Korea til Shanghai

Hanjin Sooho har hatt en rundtur i Gulehavet. Der har jeg aldri vært. En 50 åring tømmermann fra Sveio (nord for Haugesund) fortalte meg da vi lå så lenge i Rio de Janeiro i 1963, at han manglet 2 land på 100 som sjømann. Gjennom Gulehavet til NordKorea, og Albania i Adriaterhavet. Vi var flere ganger i Adriaterhavet for Italia, men Albania var stengt. Selv har jeg nådd ca 80 land, men regnet mot 1963 er det lite fordi verdens land har økt i antall med alle oppdelinger og etnisk og kulturell "segregering"

Jeg skal forsøk å gi "drypp" fra handlingen min fra Kina på resten av de 32 døgnene som gjenstår inntil Sooho kommer til Hamburg i Tyskland 8. juli 2014. Deretter skal jeg fortelle om fortolling (mva og klarering av bl.a. CE sertifikat) når maskinene nærmer seg Nord Europa.

For øvrig skal jeg forsøke å fortelle om reisen slik den var jeg var med på å krysse verdenshavene, og forsøke å gi eventuelle lesere innblikk i hvordan livet arter seg for de 22 ombord på dagens svært presise fartøyer i Containertrafikk. Der er ikke mange dødpunkter, slik det bl.a. ble ved å ligge til kai i Rio, eller på forskjellige lastesteder rundt omkring der liggetiden kunne være fra 3 til 20 i gode gamle dager. Verden var rett og slett mindre travel.

Sooho skal gå fra Gwangyang nå tidlig på morgenen 6. juni Korea tid. Den skal bruke nøyaktig ett døgn til Shanghai. Moderne Containerskip går som nevnt nøyaktig etter rute som lokalbussene i Norge.

SALGSPROSESSEN ble egentlig litt langvarig. Det var mest i forhold til gravemaskinsfabrikken, og jeg beklaget overfor selgeren at jeg var "reluctant" eller vegrende/utsettende/nølende,  fordi familiesituasjonen var som den var.

Slapp av svarte den ivrige og svært punktlige selgeren. Kineserne har jeg forstått skiller ganske sterkt mellom "business" og privatliv dvs. om man kommer til Kina på bedriftsbesøk, så finnes det business "perioder", mens det også finnes "private" eller bli "kjent med hverandre" sosialt. Naboens sønn som hadde vært på innkjøps- og kontraktstur i april, fortalte at de fikk et par "død dager" dvs. ikke forhandling og produktgjennomgang.

Da hadde blitt tatt imot som gjester av den Kinesiske kultur. Jeg observerte det da jeg var i Beijing for 10 år siden. Det var mulig å spasere i nabolaget til hotellet vårt, og knytte direkte kontakt med vanlige folk der de utførte dagens oppgaver omkring grytene, hus stellet og bolig stell med småreparasjoner.

Jeg tror det er slik at Kinesere i sin omgang med de som ikke er lokale, og altså fremmede er mye bedre.enn hos oss som "glaner på fremmede"

De skal man ta vel imot. Det følger av Konfusius sin filosofi. I Nyere Europeisk filosofi er nettopp "den FREMMEDE" kjernepunktet og drøftelsen av hvordan man kan leve et respektfullt liv i forhold til "den annen" altså ikke det egoistiske JEG-et som er en mare for bl.a. naboskap både "blokk og bygd" også i vårt land.

Vi har altså mye å lære av Kinesernes personlige holdninger, selv om "systemets" logikk virker overkommanderende for oss i Vesten. Kanskje blir resultatet likevel bedre??

Værlaget mellom Korea og Shanghai er overskyet lett bris idag 5. juni GMT Det går i rute.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar