Translate

lørdag 7. juni 2014

Livet under land i en storbyhavn

Alle nye store havner har fra 1960 årene blitt forsøkt lagt ganske langt utenfor BYENS sentrum. I Skandinavia var Gøteborg tidlig ute slik at mye last til  Norge har gått over Gøteborg.

Både linjeskip og etterhvert containerskip kunne få rasjonell lossing og lasting der i motsetning til den indre havnen.

Det ser ut som om Gøteborg har 4 cotainerkaner, mens Shanghai trolig har flere hundre.

Som sjømann er det ikke særlig hyggelig å komme til en sentralhavn, fordi det tar lang tid og koster mye penger å komme se til nærmeste by. Selv om man "brekker" sjøvaktene som enten går 4-4, dvs. med tre skift eller 6-6 dvs. seks timer på og seks timer av, og man i prinsippet har fri etter vanlig dagtid, er det ubekvemt å ta seg lange avstander inn til byen. Da vi levde tankbåtlivet i langfart var noen av oss "så gåen etter kvinnekontakt", at vi tok lange taxiturer for å få ordnet opp i kåtheten.

Sjøfolkene på Sooho har 2 døgn i Shanghai og 3 døgn i Hamburg men har ellers bare 24 timers opphold i containerhavnene  . http://dieselduck.blogspot.no/2008/05/life-on-container-ship.html#.U5QY0NoaySM. Men moderne sjøfolk seiler nok ikke ute i 15 og 18 måneder slik vi gjorde på mine to første .  De færreste av oss var likevel og egentlig ikke plaget av hjemlengsel. Skipet med opp til 46 besetningsmedlemmer ble en sosial arena i seg selv. Det var bare 12-15 som gikk døgnkontinuerlige vakter resten hadde "fri" etter å ha "skeiet ut" i 4-5 tiden på ettermiddagen.

På Sooho er besetningens størrelse 22. Selv om maskinromsovervåkingen er automatisk eller datstyrt, er det nok alltid en maskinist på vakt. Mens det automatiske navigasjonsutstyrert til sjøs heldigvis ikke er oppfunnet.

Skipet er for øvrig bygget på Hyundai varftet og maskineriet skal være energi effektivt.

Jeg har aldri vært i Shanghai men tror at denne moderne metropolene er noen hakk heftigere enn Singapore hvor jeg for noen år siden kunne se forandringene som turist. Det er egentlig en imponerende hurtig utvikling for Shanghai som først etter året 1990 fikk "fulle" rettigheter. Til innenfor systemet å handle fritt med hvem man ville. Jeg ville nok foretrekke å besøke Shanghai som turist og ikke som sjømann med bare noen få timers mulighet til å ta fri.

Livet ombord i et containerskip

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar