Translate

mandag 16. juni 2014

Når du får tilbud å kjøpe en snøplog som du egentlig ikke trenger

Hjullaster selgeren var ikke påtrengende. På nettsiden var en snøplog eller et snøblad  2,70 bredt og 70 cm høyt nevnt som utstyr. Jeg har stort sett drevet med håndbrøyting etter et strengt prinsipp om å brøyte bort snø før den blir 5 cm dyp. På enkelte netter kan det komme 20 cm og da blir håndbrøytingen tung neste pensjonistformiddag. Etter mange års håndbrøyting har jeg forstått at man aldri må kjøre "ned snø" slik at den presses til is. I alle fall gir det sein vår i bakken

Noen av disse erfaringene pluss utsagnet fra min "beste mann" om at en flat hjullasterskuff ville gjøre jobben, førte til at jeg utelot brøyteskjæret.  Likevel spurte jeg hva fabrikken skulle ha for skjæret

Det hadde fjæring nederst, og kunne følge ujevnheter "Obstacles"
2,70 bredt ville dekke min eksisterende vei nærmest i en runde og ta naboens snø på en rundtur.

Det kom tilbud, mot tilbud, og etter kort tid aksept av mot tilbudet mitt. De hadde altså mer å gå på.

Vi hadde nå kommet langt i forhandlingene, det kom stadig nye Proforma Invoices med korrigerte tall til så og så mange US dollars ONLY etterhvert som containeren fyltes opp.

Etter at de to produsentene hadde beregnet behovet for plass i containeren kom Hjullaster fabrikken med en ganske fortvilet opplysning. Det var ikke plass til det svære bladet i containeren. De hadde prøvd i alle retninger, og jeg hadde foreslått å sveise kroker i containeren, henge det opp og stroppe det.

Det var da sjefen foreslo. Vi kutter av bladet 40 cm, og gir deg 200 US i prisreduksjon så får vi alt med i containeren. Det hadde også med innlastingen i containeren å gjøre. Det skulle først lastes hos hjullasterprodusenter for deretter å sendes flere hundre kilometer slik at gravemaskinsfabrikken kunne fylle opp resten. De var i det hele tatt svært konstruktive

Hvem trenger mer enn et blad på 2.20 i vanlige norske bolig gater?

HANJIN SOOHO har nå forlatt Singapore. 

Et sted hvor det produseres mer av dokumenter enn gjenstander av jern altså.
Business City  mer enn 75% er kinesere

Ifølge Råd fra Dansk Utenrikstjeneste 

Bør man følge visse regler ved business opphold. Det bør man også som turist. Det er ikke gøy å observere "nordmenn på ferie" enten det er på Kanariøyene eller i ØstEuropa som oppfører seg som underutviklede mht å forstå andre kulturers egenart. Der de skråler i fylla og helst i samvær med andre nordmenn.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar