Translate

fredag 4. juli 2014

Hvordan handelen av hjullaster og gravemaskin fra fjerne Kina ble gjort

Om 12 timer er det anløp av Algeciras. Der tror jeg at "de" har ofret den tidligere fiske-


 og småbåthavnen for å få plass til en nokså stor Container terminal

Her er et foto fra en mye større terminal



Og her en containerløfter der det ikke finnes store containerkraner til å flytte kassene





Workers load a container on a truck at a port in Tokyo, Japan.

Bildene viser et stort system av transport og iblant såkalt logistikk, der min container har fått et spesifikt nummer "i rekken"

Men før jeg kom til den lastede kontaineren skjedde følgende.

1. Jeg sendte 4-5 epost forespørsler om hjul lastere. For meg så alle sammen ut som produsenter, men bare noen av dem var. Jeg hadde begynt med oppdagelsen av ZL (som er bokstavene for "laster" og "hjul"

Jeg hadde skumlest "Kina" sidene med tilbud på engelsk språk.

Når jeg kikket på flere "merker" og produsenter hadde de svært stor likhet i presentasjon av maskinene og ytelser. De brukte en slags "samme mal"

En hadde en konkret pris, mens flere var mer "svevende" i "best price"

2. Neste morgen (det var kveld Kina tid) ringte en meg opp og ville tilby eller snakke på telefon. Dårlig hørsel og svak telefon samt kulde og vind der jeg oppholdt meg gjorde at jeg straks bad om e-post.

3. Selgeren som viste seg å ha en managerjobb på fabrikken med 300 ansatte (stod antall ansatte og omsetning på Internett) gav et ryddig tilbud CIF (pris, assuranse og frakt) Oslo og oppgav hvor mye depositum jeg måtte betale samt ca produksjonstid (bare store fabrikker produserer mye for lager). Han sendte også orientering om mulig ekstra utstyr og prisene for dette. Det var oversiktlig og for meg som hadde en vanskelig familiesituasjon med alvorlig sykdom hos ektefellen var det viktig at oppsettet var enkelt og ikke hadde for mange produkt typer.

4. Jeg fikk også konkrete tilbud om 6 tonnere fra 2 andre produsenter men dee var mer enn 1000 US dyrere. Et firma som fortalte at de var agenter kunne selge fra samme produsent, men med et påslag. Jeg tok noen dagers betenkningstid mens jeg undersøkte eventuelle andre som hadde handlet, bl.a. to i Finland. De stod nå for salg til en rimelig fortjeneste for å ha importert. Hadde vært lettere å kjøpe fra Skandinavia??

5. Jeg spurte om hvor mye utstyr som kunne tas inn i en 20 fots container. (Underveis mens jeg tenkte og spurte, fortalte min venn skraphandleren at hvis jeg ikke kjøpte containeren, så måtte jeg betale returfrakt fra hjemstedet tilbake til kai i Oslo. Dermed oppstod spørsmålet om pris for en 20 fots container. Alle trenger et ekstra uterom hvis de har tomt osv.

6. Jeg syntes at prisen for maskinen var så bra (samenlignet med diverse) at jeg aksepterte den mot å kjøpe en ekstra skuffe til redusert pris. En Joystick litt nedsatt i forhold til tilbud Jeg var i tvil om hurtigkoblingen som ikke trengs så ofte på en hjullaster. Dessuten fortalte "min beste mann" at lasteren mistet litt kraft ved løft, pga den ekstra armen. Kineseren sa at det var en ny opplysning og forsikret om god løftekapasitet. Jeg utsatte hurtigkoplingen. Jeg bestilte Kinesisk CUMMINS motor og ikke Yanmar som også var en mulighet. Det er amerikansk kvalitetskontroll tenkte jeg.

7. Før jeg aksepterte de "proforma fakturaene" som ble sendt med hver gang forsøkte jeg å gi hjullastermannen et lite oppdrag. Jeg hadde spurt etter pris på 3 forskjellige 4,5 tons gravemaskiner på stålbelte (blir så mye knust stein i området). Prisene de oppgav på forespørsel var ganske like. Leveringstidene litt ulike og depositumet likt. Noen oppgav FOB priser (free on board), andre CIF priser. Jeg hadde da for lengst spurt en norsk importør om pris hjem inkludert en hydraulisk hammer, levert omtrent omgående (de skal og bør ha betaling for å ha lagerhold og service osv). Jeg vurderte også finansieringsmuligheter via Leasing gjennom norsk forhandler, og slippe bryderi med spesifikasjoner, CE godkjenninger.

Jeg spurte hjullaster mannen om hvilke av 3 forhandlere han ville velge og fikk fornuftige svar tilbake om nærthet i produksjon, noe om kjent kvalitet, og ikke MINST den tredje er PRODUSENT som du forhandler direkte med (dvs eventuell provisjon går til dem selv)

Det var en betydelig prisforskjeller, og selv om den skandinaviske forhandleren fortalte om varemerkets kvalitet så var det 2000 timers garanti som for gravemaskinene jeg hadde fått tilbud om.

 (kinesisk med foto av defekte deler, flyforsendelse og egen reparasjon. (jeg fikk til sist 3000 timers garanti)).

8. Gravemaskinsprodusenten hadde i mellomtiden klart å "prakke på meg" en 6 tonner, men endret dette etter en stund til 6,2 tonner med CE papirer mens 6 tonneren ble solgt til Afrika og Sør Amerika pga at CE kravene ikke ble tilfredsstilt. Dette var en ny maskin i serien. Det var ikke mange tusen US dollars i forskjell. Og selv i forhold til 6,2 tonneren ville sluttsummen med norsk mva, ligge betydelig under importert og videresolgt 4,5 tonner.
Både hjullaster produsenten og gravemaskinsprodusenten understreket at det var importert hoved hydraulikk, og diverse motorer. Jeg tror at selv "megaprodusentene" med mange tusen ansatte og et digert utvalg av produktene holder på anerkjente hydrauliske pumper osv. Og svært ofte "imported Japan Engine", mens både Deutz og Caterpillar og flere andre brukes i det kinesiske produksjons systemet.

9. Jeg var litt gåen av mange grunner. Og spurte hjullaster produsentens selger om ikke han kunne forsøke å forhandle prisen ned på gravemaskinen. Jeg hadde spurt om det ville gå å laste alt sammen i en 40 fots container noe som både ville være en fordel (litt rimeligere å frakte en stor enn to små containere) men også en bakdel. 40 foter er svære greier å ha til "nedrusting" etter hvert som årene går.

10. Dagen etter på sa han at prisen for graveren nå var 1000 US lavere, og at de kunne samarbeide om frakten. Jeg fikk pris på frakt av en 40 foter. Jeg hadde før spurt om hva en 20 fots brukt container kostet, og nå spurte jeg om en 40 fots container. Jeg konfererte med skraphandleren som sa at det var grei pris selv om det er lettere å selge videre en 20 foter i  lokalt marked enn en 40 foter,


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar