Translate

søndag 20. juli 2014

I ventetiden modnes bl.a. blomstene

Jeg kommer til å få dobbelt arbeide med bærhøstingen       i år.  Jeg er alene om det. Men ut fra min filosofi skal det man forsiktig å plantet inn i verden også dyrkes. Man kan i en viss grad hjelpe naturen, men stort sett må vi erkjenne at vi lever ganske nær polarkanten.

Jeg hadde to tomatplanter til overs. Jeg plasserte de på loftstuen min der solen varmer fra ca kl.13 til NordNorsk senkveld. Når det ikke er skyer.

Nå er den første tomatklasen her inne moden. Søte og seige i skinnet! Jeg lar de sette smak i en gryterett.

Ute har jeg oppdaget at ektefellens ca 20 forskjellige akeleiesorter

Bilderesultat for akeleie
 har digre frøstenger, med tusenvis av frø inni. De må etter streng ordre fra min svigerinne klippes i god tid.

For øvrig har det vært dårlige år for ektefellens liljer de sist 2 årene.Men nå i denne usedvanlige lange nordnorske sommerperioden våkner de liksom til liv, og trolig kommer 75% frem med blomster.

Ellers skulle jeg hatt jevnere underlag der gresset gror. Hondaen som starter på første drag, buldrer litt hver gang det kommer småstein i dens vei.

Jeg plukket for øvrig årets første Multer eller "molta" som de sier her, eller Cloudberries i Skotland.

Det er langt under middels år akkurat for de bærene. Inkludert de som blir moden i morgen tidlig, var det 1,5 kilo der det normalt skulle være 3 liter. Sommeren har ikke forholdt seg til bestøvining av moltebærene.

Jeg ber nå mine venner i Kina om å sende såkalt "handelsfaktura" som er det avgiftsmyndighetene hos oss trenger for å være sikker på både statistikk og rett merverdiavgiftsberegning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar