Translate

mandag 21. juli 2014

Idag er mva betalt - men valutakursen førte til ett tillegg

Hvis vi importerer små gjenstander med kort leveringstid, f.eks. med fly, vil valutakursen sjelden skifte mye. Men det kan absolutt skje gjennom et tidsrom på 60 dager som har gått fra jeg betalte maskinene.

Idag var dollaren 6,19 og har en stigende tendens.

Da jeg betalte varene var dollarkursen 5,96 det er altså tyve øre dollaren i tillegg.

Men systemet må nok ha det slik. De regner ikke tollen ut fra betaling i norske kroner. Jeg betalte uten å gjørecnyttecav en ukes kreditt tid,  som mva fakturaen gav meg. Like godt å være ferdig med beataling.

Nå lurer sikker folk på hva TOTALTBELØPET, ble. Jeg kommer muligens til å oppgi ca beløp senere. Men hvis jeg hadde akseptert et tilbud på en 4,5 tonner via Skandinvisk Kinamaskin forhandler, var startverdien kr.455.00 ex mva inkludert hurtigkopling og hammer (litt mindre), og transport i Norge.

De som vil sjekke f.eks XCMG og LiuGong mye kjøpt i Europa, vil se at Kinesiske forhandlere ( ikke direkte fra fabrikk) selger en god del rimeligere

Stor alt mulig forhandler



Jeg får si det slik; at ved å betale 25% mva på beløpet nevnt, så ville prisen ha  blitt ganske mye høyere enn det jeg har betalt for 2 maskiner med mye ekstra utstyr. Fra Kina er det en ca forskjell mellom en 6,2 og en 4,5 tonns graver ca. 8.000 US dollars. Så enhver kan undersøke og regne over til et resultat.

Men så var det dette med garantiene og hva hvis noe går galt underveis. En eller begge maskinene kan få uhell etter kort tid uansett garantier.

Jeg så forresten et større firma som hadde en slik ZLloader på 1,2 tonn


 borte i "byen" idag. Den virket kurant og "velsmurt". Den var ikke fra MIN fabrikk, men hadde nå funnet veier eller ruter til vårt høye nord

For mitt behov ville den med litt flere flytteturer enn en

ZL 20

For å få speditøren til å fortolle maskinene (25% mva), måtte jeg be selgerne utstede handelsfaktura eller Commerial Factura
eller Invoice.

 De startet ved første forhandling opp med Proforma Invoice, som i henhold til en nettside fra Bring er godt nok. Poenget er at visse opplysninger skal være med og hvis de er der, så er "Invoicen" god nok. Begge oppfattet straks poenger og endret utseendet på fakturaen, mens tallene var som før. Solid orden i sysakene.



Det er altså endel små problemer som må gjennomleves som direkte importør

Jeg skriver om disse forholdene fordi eventuelle egenhandlere skal være forberedt på "papirmølla" som ikke er kjempediger, men som er der.

Imorgen blir nok en mer spennende dag for mitt vedkommende.

Det skal jeg komme tilbake til

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar