Translate

søndag 13. juli 2014

Om fire dager skal greiene være i Oslo

Jeg har ikke søkt på Hanjin  (frakterederiet) sin B/L sporing om  dette-

Men Hanjins norske agent har allerede telefonert og sier hvilken dag containeren kommer til Oslo.

Men der stanser det Koreanske transportselskapets ansvar.

Hvis jeg ikke hadde kontaktet et speditørfirma om videre ansvar, så hadde det vel endt opp med at Oslo Havn eller eieren av terminalen på Sjursøya (har container kraner) kom med en regning for betaling av leie.

Containeren med innhold skal nå_

1. Toll (og import) klareres og 25% av varens verdi i NOK skal innbetales til Den Norske Stat.

En ikke CE godkjent maskin kan risikere å bli stående på Kai i Oslo og i verste fall aldri bli importert

2. Containeren skal fraktes til Alnabru hvor transportøren av  neste strekning får den omplassert til sitt tog.

3. Det skal betales forskjellige gebyrer for tjenestene og hjelpen.

Alt dette fikk jeg vite av min venn skraphandleren som ofte sender varer over Oslo, og som i tillegg importerte en mindre hjullaster direkte fra Kina for to år siden.

Jeg ser på

http://byggebolig.no at enkelte andre også har bestilt direkte fra Kina. En forteller at han fikk gravemaskinen hentet på Kai i Oslo, mens Containeren som var lånt av transportøren, gikk tilbake til "sirkulasjon" hos disse.

Speditør/frakfirma har forøvrig gitt meg tollkreditt mot et tillegg på 4% av den mva som skal betales. Det synes jeg er en grei ordning ettersom jeg ikke har søkt Tollvesentet om tollkreditt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar