Translate

onsdag 30. juli 2014

Siste dagsbloggen - Hva kostet maskinene?

Jeg har betalt en transportregning på litt over kr. 17.000 fra Oslo til Narvik.

Det er ikke mye. Jeg kjøpte for en tid siden 2 stk små IKEA kjøkken og betalte kr. 5880. Riktig nok båret inn i huset der kjøkken skal monteres.

Frakt i Norge er vel kanskje litt spekulativt, men samtidig avspeiler det at folk flest har bra lønn for jobben. Siste leddet betaler.

Denne effektive containerhåndteringen gir som resultat at Importvarer får rimelig transport.  Sjøtransport er mest økonomisk forsvarlig, og deretter jernbanetransport. Bare i vår lille by står likevel semitrailere og store skapvogner i KØ for å hente å bringe varer.

Jeg har nå "skummet" gjennom instruksjonsboken for Graveren. Noen av ordene må jeg nok slå opp i ordbok. Det er ikke bra om de betyr noe "annet enn jeg tror".

Akkurat når jeg skriver dette dukker det et bilde opp fra Barbados, West Indies. Vi var på cruise og hadde dagstur med lokalbuss ut til hotellområdet vi hadde levd i 15 år tidligere. Men på vei ut til stedet leste vi feil på et skilt og måtte hoppe av halvveis. Det gjorde ingenting. På Barbados hadde de et slags privat buss system, der man jumpet på og av nesten på innskytelse, og visste at en ny slik overfylt småbuss ville komme om 5 minutter og sende oss i rett retning.

Nå er det vanskeligere. En kinesisk bruksanvisning på ENGELSK er ikke noen IKEA greie der selv tegningene er "forkortet" i rasjonalitetens navn. Kinesere gjentar og gjentar.

Mr "Sun" i Carter Heavy Machiery i Shadong, 

COMPANY  :
SHANDONG CARTER HEAVY INDUSTRY MACHINERY CO.,LTD.
ADDRESS :
yimeng pioneering park, Linshu, Linyi, Shandong
POST CODE :
276715
SALES COMPANY
TEL :0539-7191222
FAX :0539-7196222
CONTACT
TEL :
0539-7190899
MAIL :
Email:CT001@carter.cn

spurte om maskinene hadde kommet frem. Du skal bare fylle diesel og følge instruksjonsboken. Det lå en god del hefter med bare kinesisk tekst. Giant,

Giant Hydraulic Breaker 

hammerprodusenten hadde solgt i innenlandsk marked og derfor kom den tykke instruksjons og deleboken på Kinesisk og ikke Engelsk.

Da hadde nok prisen blitt en annen. Slik er det. Trolig finnes en engelsk versjon på "nettet". Og da så!!!

Imorgen kjører vi greiene ut på kaien. Jeg håper at "han Torgeir" har med seg Smart Phonen slik at vi kan legge noen små videoer ut på nettet

I forhold til å ha kjøpt en nokså lignende maskin gjennom Skandinavisk distrubutør får jeg si det slik..

Hjullasteren ble et rent bonuskjøp.

Og om jeg hadde handlet hos maskinforhandlere med "leasing finansiering" for en maskin beregnet for privat bruk, ville jeg trolig, ha betalt 20% ekstra for hver maskin i leasingperioden. Leasing er hjelpsomt men dyrt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar