Translate

onsdag 19. november 2014

Direkte Kina handel og oss vesterlendinger

På byggebolig har flere av leserne vært fra skeptisk til svært skeptisk om maskinkjøp fra Kina. Hos oss skal det enten være amerikansk eller tysk. Kvalitet. Og svensk stål.

Den japanske bilen min har nå gått 230000 km, uten bytte av annet en slitasjevarer. Jo en hjulbolt rauk av trolig PGA fremmed montering.

Jeg er ikke på Alibaba eller Alibaba express mer enn en gang hver 14 dag. Er ikke maskin og dingse- nerd.

Men alle disse unge selgende Kinadamene forundrer meg. Hun skulle pakke dagsprogrammet vårt neste tirsdag, og svarte fra en messejobb i annen by. "Du jobber sent" sa jeg og var igjen litt forbauset sånn mellom 23 og 24 Kina tid. "Takk for at du nevner det, men det er jobben min.

Hun selger et produkt som kan komme i to 40 High cube containere og som veier 32 tonn.

Den lille damen tenker jeg.

De må være fryktelig godt drillet til å stå på, glemmer deg aldri før det har gått 3 mnd, og pusher lojalt på for å få igang en reise, en handel, justeringer og konstruksjoner. Vi er visst de første fra Norge som ser på disse 32 tonnene fra tungindustrien i Henan provinsen. Der forurensningen noen steder er urovekkende stor.

Så jeg forstårcat Kinas statsmenn nå vil ha mer miljøvennlighet.

Levealderen i Kina er 72 år, mens den i Hong Kong er 81 (Norge 79 for menn)

Vi skal også ha feriedager ved verdens nest største sammenhengende bosetning etter Tokio-bukten der jeg har vært før.

Så derfor så drar vi til Chongquing, private guider og Square Dance mellom blokkene. Vi får også tid til et Mini Yangzte cruise og kommer vel til å tenke vårt hvis smogen henger der også etter regnvær.

Til sist skal vi til Nanning nesten på grensen til VietNam. Der får vi enda litt mere private guider med engelsktalende tolk for en dag.

Så det er litt av hvert man kan finne på hvis man fra før av har overlevd både her og der.

Kinesere er opptatt av lange relasjoner og selgerne tar ikke sjelden dette poenget.

For seg selv blir man på en måte ikke til noe.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar