Translate

søndag 28. desember 2014

I julehelgen kom snøen her nord

Like før hjul skiftet vi steinskuffen på hjullasteren ut med snøbladet som jeg hadde betalt 800 dollars for dvs på tidens kurs 4800 kroner + mva.

Bladet er ca 70 cm høyt og ble avkuttet 30 cm for å få det på plass i containeren.

Det smatt hurtig på plass uten noe hurtigkoblingstull. Min beste mann hadde rett. På en hjullaster skifter du så sjelden skuffe at det er unødvendig med hurtigkopling. Dessuten taper den litt moment ved tunge løft. Det er greit å lytte til de erfarne.

Vi hadde fått snø. Ca 15 cm som nå var nedkjørt av biler. Det var tid for brøyting.

Det har vært litt småproblemer med å få start på KinaCumminsen i kaldt vært. Det må være mer enn nok lading på batteriene. Kineserne leverer batterier med lavere syrevekt enn våre sa en. En annen sa at et norsk produsert batteri har en ekstra plate for å holde høyere ytelse. Det er to 12 volts koblet som 24.

I alle fall den startet greit i minus 6 etter å ha stått endel uker, etter litt ekstra justering av den delektriske startkretsen. En fjær som ikke slår inn på rett måte.

Et sånt snøblad har et såkalt "vike-skjær" underst dvs, noen fjærer som ved møte av stein og smårusk velger å vike unna slik at skjæret ikke blir skadet. Det er svære krefter i en 6 tonner som durer ned en bakke.




Etter oppsjekk av funksjonene kom vi frem til at ZL manglet en vesentlig funksjon for snøbrøyting. Det skal finnes en funksjon der armene "flyter" på "meiene" bak skjæret. En slik var ikke innmontert på ZL20 og må altså ettermonteres eller innkjøpes.  Det som skal skje er at når armen legges ned så skal en gjennomstrøningsventil sørge for at armen "flyter" og ikke står presset mot underlaget.

Det er ikke akkurat reklamasjonsgrunn. Jeg trengerbare  en elektrisk styrt hydraulikkventil som monteres like ved hydraulikkpumpen.

Det får utstå til våre
I mellomtiden bruker jeg graverens blad til snøbrøyting. Det er lettere og går dypere enn håndbrøytingen som jeg gjennom årene har gjort til en slags kunstart.

Men jeg har fått tak i 4 kjettinger til å montere på. Jeg har en bratt bakke, og i NordNorge har det etterhvert blitt slik klimatisk sett, at INGEN vintermåneder er sikre perioder med bare snø og frost. Vi har mildvær med regn og farer hele vinteren.

Totalt sett er jeg fornøyd med utstyret. Hvis hjullasteren holder i 1000 timer er det OK for meg, og hvis graveren holder i 2000 timer så er det også OK. Men trolig vil begge vare uten maskinproblemer i 4000 timer. Deretter har jeg lite bruk for det hele. I så fall har Kinamaskinene gjort mer enn jobben sin.




Produsentene har fått litt reklame i kvalitetsNorge. Og CAT og de derre har fått litt mindre å gjøre.

Jeg kan nå registrere at blogg leserne kommer fra alle land unntatt det Afrikanske og det SydAmerikanske kontinent.

Polske lesere har det blitt flere og flere av



arn-haga@online.no



4791719553 er telefon

arne6933 Er min Skype

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar