Translate

onsdag 5. november 2014

Hjullasteren har arbeidet 52 timer, graverene 120 timer

Da jeg kjøpte disse maskinene i fremmede Kina med "garanti" 2000 timer og gratis deler som ikke holdt ut så mange timer, var frykten at man ble stående for seg selv ukyndig og skremt dersom "noe" uventet inntraff.

Det oppstod noe uventet på BEGGE maskinene.

De mistet hydraulisk kraft nesten samtidig, og for graverens del har det vært en underlig hydraulisk reise for meg.

Jeg vet ikke hvor mange som leser denne bloggen som samtidig har hydraulisk kompetanse.

Min venn skraphandleren har. Når vi har funnet problemdelen ønsker han den på sitt kaffebordet i "verkstedet" og pirker med kyndig hånd ut ventilenes bestand deler.

Såvidt jeg forstår har alle hydrauliske ventiler et slags toveis fjærsystem som hjelper på med å skyve sleider eler nesten stempler frem og tilbake inne i ventilhuset. Innerst finnes et mindre forskyvbart stempel eller kanskje glidestang der trykkpumpens olje kan strømme gjennom eller stenges alt etter hvor man beveger kommando armen eller mest vanlig Joy Sticken.  Denne er koblet til en mindre hydraulikkpumpe enn hovedpumpen som forsyner alle enheter. Men trykket er mye lavere enn for eksempel ute i hydraulikk pumpene på kraft armene. Den brukes bare til styring.

I mitt eller vårt tilfelle kom det feil i begge enheter.

Den ble umiddelbart lokalisert av Hjullaster sjefen fra Jieli. Han sa straks ta ut sikkerhetsventilen og viste på bilder hvordan. Skyll den i olje og sett den tilbake igjen. Da vil det hele virke.

Jeg tok selv ut sikkerhetsventilen som nesten var lik de 5 andre, fikk den plassert på hvit kjøkkenrull hvor ventilens deler ble utforsket. Sleiden satt fast, og måtte pirkes ut av sylinderen.

Da kom det frem en ganske lite metallspon eller produksjons rusk. Vi vasket i white spirit og la litt olje til.

Det jeg hittil hadde forstått var at hydraulikk slanger og åpninger og tilkoplinger bør skje uten å få jord eller sand over i oljekretsløpet.

Hjullasteren ble i orden ved en halv times arbeide, og har siden virket pålitelig. Den er ganske kantete i bevegelsen og er ganske tung å jobbe i flere timer av gangen, men den fungerer og "brummer og er glad" gjennom sin store Cummins av Kinesisk produksjon. Det er egentlig en svær maskin der man må passe på både vinkler og avstander og som lært på kurs, ikke løfte høyt med sving på maskinen.

Teknikken med å ta seg frem i vått terreng lærte jeg av min beste mann.  Du skal svinge fra side til side, så drar den seg fremover også der det er vått og ekkelt sa han. Han har kjørt hjullaster endel år og erfaring er tross alt erfaring 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar