Translate

mandag 21. februar 2022

 Nå er det lenge siden jeg har blogget om Kinahandel.

Men den øker til tross for «grusomme» fraktpriser siste år.

Containerskip bransjen lever høyt. MAERSK i Købehavn melder om milliardoverskudd. For å unngå trengsel i Europeiske havner, sender de flere togsett hver uke fra Russisk havneby ved grensen til Kina.

Carter Shandong hvor jeg kjøpte graveren, er et digert foretak a la Husquverna for Kineserne. Gravemaskinsfabrikken selger mer og mer smågravere fra 600 kilo opp til 2 tonns vekt. De går til 

Australia, New Zealand, Argentina, USA, og Europa. De solgte 1000 1 tonnere til Europa i fjor, og har fåt dimensjonene (høyden) på maskinene tilpasset 40 fots containere, slik at de små maskinene står oppå hverandre. 16 stk pr container. For alle kundene jamrer over de økende fraktprisene overalt.



Underveis de siste årene har det vært ulike viser som «innstramming» på stål, miljøavgift osv.

Men de kjører på med ferdigvarer. Det som har stanset opp er den ville boligbyggingen av konkursrammede boligutviklere. Nybygg i storbyene er fra 40 til 60 etasjer.

For et par år siden var jeg i Baoding sør for Beijing. På 14 år var byen forvandlet fra lavblokker og største hotell på 10 etasjer. Vi var der på gruppereise. Morgengymnastikk i parken. Det var bortimot totalt forandret av 40 etasjers boligblokker. Vi måtte bytte til elbil for å kjøre i indre bydel. Det fantes uhorvelig mange elsykler trehjuls med varekasse.

Carter øker altså salget ved å pakke bedre.

Jeg har kjøpt endel småting, og har funnet ut av hvordan man pruter. (De taper aldri på en handel selv om provisjonen for selgeren av og til blir liten) For å innpass, må du finne ut av hva tilsvarende vare eller maskin koster. Da har du et utgangspunkt. Det var en liten sak jeg gjerne ville skaffe meg. Det var snakk om ca 25.000 kroner. Det var en stor produsent med mangeårig referanser. Jeg fant frem til en nykommer som leverte ca 4000 kroner lavere og hvor de var litt mer fleksible på nødvendig ekstra.

Første selger var på Alibaba, og forstod at det gikk raskere med direkte e-post. Jeg sa du må gi noen hundre i avslag som introduksjonspris. Nei du har fått best price. Det var en lørdag ettermiddag mot kveld. Hun skulle snakke med sjefen. Ja jeg tenker på det til mandag. Hun kom ikke før langt utpå dagen og hadde redusert med 300 US.

Men iløpet av SØNDAGEN hadde konkurrenten tilpasset seg hurtigere. Jeg betalte mandag morgen.

Hvis jeg hadde holdt fast ved den erfarne selgeren hadde jeg fått bedre kvalitet. Helt sikkert. Men.

Det jeg betalte var fraktfritt til havn. Men var UTEN plywood innpakning, og jeg måtte betale nesten prisforskjellen i innpakning for skipsagenten laget problemer av løsgods. Jeg burde ha godtatt 300 us i høyere pris.

Nå handler jeg FOB via en stor Nordisk transportør. Jeg opplevde at tilleggs agenter på CIF i Norge forlangte alt fra Adenbukt tillegg, til dieseltillegg, mm. Og høye deklareringsavgifter. Helt UMORALSKE påfunn. Piratene fra Somalia sluttet for 4 år siden og kommer seg ikke innpå et Containerskip på 25.000 containere.

Men Kinahandelen fortsetter.

Vi venter bare på et nybyggingspeogram for containerskip, og opprydding etter Covid, slik at alle ledd begynner å fungere igjen. For bare 3 år siden var container transport fra Kina og Østen nesten like rimelig som motsatt vei. Hanjin som fraktet min første Container 40fot, gikk konkurs. kapasiteten ble for stor.

Den mest etterspurte varen for tiden er TOMME brukte containere i Kina. De befinner seg midlertidig i alle verdens havner uten RETUR last til Kina



 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar