Alnabru er en svær terminal og skiftesporstasjon NordØst for Oslo by. Da jeg bodde i hovedstaden hadde jeg en tendens til å rote meg bort ved Alnabru
Nå bærer det nordover i morgen tidlig.
Da Schenker staret egne tog opplysninger om trafikken her
ARE toget gjennom Sverige
Jeg aner ikke om ARE toget bruker den indre Jernabnen mellom Oslo og Gällivare eller om de tar kyst jernbanen, men da vi reise med Persontog så hadde vi i alle fall stopp i Ånge
og i Vannäs
Fra Boden
Og Gällivare
Og så skal man gjennom Kiruna som er oppkalt etter både Rypefuglen og en lite barn
med et imponerende kirkebygg i hvert fall innenfra. Og stedet som utvinner Malm fra gruveganger på mer enn en (1)kilometers dybde
Gruvene er grunnlaget for bl.a. Narviks eksistens som bysamfunn.
Nå i sommervarme Juli er jeg ikke redd for at toget ikke sporer av pga VIND, men at det kan forekomme solslyng. De bruker en annen stålblanding for jernbaneskinner som brukes "på tropene", mens våre nordiske også må tilpasses kulde og "sammentrekning" i metallet.
Nå bærer det nordover i morgen tidlig.
Da Schenker staret egne tog opplysninger om trafikken her
ARE toget gjennom Sverige
Jeg aner ikke om ARE toget bruker den indre Jernabnen mellom Oslo og Gällivare eller om de tar kyst jernbanen, men da vi reise med Persontog så hadde vi i alle fall stopp i Ånge
og i Vannäs
Fra Boden
Og Gällivare
Og så skal man gjennom Kiruna som er oppkalt etter både Rypefuglen og en lite barn
med et imponerende kirkebygg i hvert fall innenfra. Og stedet som utvinner Malm fra gruveganger på mer enn en (1)kilometers dybde
Gruvene er grunnlaget for bl.a. Narviks eksistens som bysamfunn.
Nå i sommervarme Juli er jeg ikke redd for at toget ikke sporer av pga VIND, men at det kan forekomme solslyng. De bruker en annen stålblanding for jernbaneskinner som brukes "på tropene", mens våre nordiske også må tilpasses kulde og "sammentrekning" i metallet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar