Translate

mandag 6. oktober 2014

De brummer og er glade maskinene fra Kina.

Jeg har hatt spørsmål om hvordan det går med maskinene.

Etter små tekniske barnesykdommer fungerer alt.

En annen sak er at jeg som hobby entrepenør må ha litt fritid.

Det første var at Carters graver på 6,2 tonn med ett mistet Kraften.

Sist jeg hadde ansvar for hydraulisk maskineri var det lavhydraulikk ombord på et fartøy. Trykkrørene hadde diameter på ca. 10-12 cm, og drev bl.a, ankerspill og styremaskin, ror osv. Rørene var tette og prøvd gjennom mange år.

Nå var det høytrykkshydraulikk, med en formidabel KYB pumpe.

Jeg antydet for Carters kinesiske ingeniører og selgere at det kunne være en ventilfeil. Alle her mente jo det. Etterhvert kom fabrikkanten til samme konklusjon.  En bagatell hvor den supersterke hydraulikken selv på tomgang løftet fulle skuffer som ingenting.

Jeg hadde bestemt meg for ikke å stresse om det skjedde noe.

Vi kikket og sjekket og fant etterhvert frem til ventilsentralen, men håndboken var ikke presis.

Min beste mann som har kjørt hydrauliske maskiner kom nedenom  en dag.

Før han kom strevde vi med at trykket var borte i omtrent alle funksjoner. Det var daue greier. Vi forstod at en ventil slapp nesten alt trykket forbi. Men hvilken.

Han tok joystickene i alle retninger. Joystickene har sitt eget lille trykk som fordeles til ventilene og ulike trykksylindere.

Bladet som kan løfte og stabilisere maskinen i graveposisjon går ikke om joystickene. Har sin egen hendel på en ventil som står sammen med alle de andre.

Da han tok den i BAK posisjon altså med bladet eller"skjæret" opp, kom alle de andre funksjonene til bake. Maskinen trillet opp og ned og rundt som en ungstut.

Etter 10 dagers 🎎 avslapning var den tilbake.

Carters salgssjef stod på, sendte bilder, og jeg sendte tilbake med I- paden ute fra terrenget.

Vår konklusjon er at et fremmedlegeme fra produksjonen har kommet mellom pumpe etter filter og så før returoljen og har hektet opp en sleide i ventilene for bladet. Ventilene ble demontert, vasket og satt på plass igjen.

Min venn skraphandleren med all erfaring sier det kunne like gjerne ha skjedd med en Cat eller Volvo eller hva som helst. Maskinen er verdt pengene og vel så det. Nå har den 115 timer og på 2000 har muligens noe nytt dukket opp.

En tid grov jeg uten støttebladet eller skjæret, men 700-800 kg løftes langt ute på armen, uten full omdreining på Yanmaren.

Tomte prosjektet har blitt 3 uker forsinket. Men det har nå lagt klart for tiltak med reguleringsplan og det hele fra 1984.

Ting utjevnes over tid









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar