Translate

onsdag 5. november 2014

Gravemaskinshydraulikken er mer komplisert

En av de første gamlingene som kom og studerte på en først kraftløse gravemaskinen sa bare.

"Det er heilt sekkert berre ein bagatell. Men bagatellen må finnes".

Vi brukte hele 6 uker på å analysere oss frem til denne bl.a. ved hjelp av de kinesiske ingeniørene.

For de har gjennomstrømningsprogrammer og kan analysere seg frem til

HVOR

Kraften forsvinner hen.......

Ved ulike metoder fikk jeg graveren i denne perioden til å virke 75%.

Men til sist forrige mandag, flommet hydraulikkolje ut på dørken.

Det var da at selv jeg mr. ukyndig forstod at det var noe med småpumpen som styrer de store ventilene ved hjelp av de små trykkene, hadde en eller annen feil.

Jeg fikk det avmontert bare for 5 dager siden og jobben tok bare en time.

Sleidene på den små pumpen til BLADET eller Skjæret som man sier på norsk, hadde helt kommet ut av stilling og hadde rett og slett skrudd seg av, muligens pga nødmetoden vår til å tvangsholde den små ventilen i oppløftet posisjon.

Så jeg gikk etter anbefaling fra Produsenten til min venn skraphandleren med komponentene.

IGJEN viste det seg å være et svært lite metallspon, og dessuten alt for dårlig avlåsning av noen skruer.

Det førte til lekkasje og manglende TRYKK fra Hydraulikk pumpen.

Etter rens og innfesting av delene inkludert splittskiver fungerte maskinen som de første 70 timene

Når er det bare 1880  nye timer til mål.

Jeg lurer selvsagt på hva som kan skje frem til da.




Men etter "barne sykdommene" kan det godt hende at alt vil fungere helt fint frem til ALDERDOMMEN som jo er et relativt begrep.

Nå begynner fettet i pumpen å bli tregt.Vi har hatt minus 4 og det er ikke noe for småmaskiner. 5 cm frost i overflaten skaper bare slitasje.

Min "plan nå er å samle nok overflatestein til å knuse i slutten av april.

I mellomtiden skal både Skraphandleren og Jeg til Kina for å se hvordan dette heftige produserende og selgende folket får til det hele




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar