Translate

onsdag 18. juni 2014

Da førstestyrmannen stjal medikamentene på livredningsflåtene.

På åpent hav og med stø kurs var førstestyrmannens ettermiddagsjobb lett å kombinere med tilsyn av flåtene. Noe skulle skiftes ut, annet skulle kontrolleres. Førstestyrmannen var 45 og hadde folder i panna som tydet på mange år i seilas på "varmen". Han var Vestfolding med nokså mange sesonger på "koka", og noen sesonger på fangstbåtene på Hvaljakt.

Kanskje ikke den morsomste i messa, med med understatement for det meste. Han laget ikke bråk.

Vi var i samme posisjon som Sooho er nå, midt i Den bengalske Bukt eller helt nord i Indiahavet. Flåten var av typen rød og hvit "trekasse" med pongtonger av lettmetall inni og med luker og rom på midten for flåtemedisinen. Det var en slik treflåte Motormann Stein Gabrielsen, Norse Variant berget seg på da skipet gikk ned utenfor Cape Hatteras, USA. Han hadde holdt seg fast til treverket med klamrende oppbløtte fingre.

Skipperen vår hadde det med å gå "tur" på skipperdekket, der han skrittet ut lange skritt i et visst antall etter hver middag.

Det var da han kom opp til meg og spurte om hvor jeg trodde SOLA skulle være nå kl. 1315. Den skal vel være om styrbord forsøkte jeg. Den er om babord og førstestyrmannen er beruset. Kan du bli med meg inn i bestikken.

Førstestyrmannen var fjern. Svært fjern og trist. Han erkjente å ha "brukt opp" narkotikaen fra redningsflåten. Kompasset viste at vi styrte RETT NORD (mot Bangla Desh) mens vi på vei mot Malakkastredet langs 6. graden skulle styre RETT ØST. Styrmannen ble avmønstret i Japan. Gjennom Malakkastredet drakk han seg full på stuertens siste flasker med Aqua Velva.


 Resten hadde han kjøpt tidligere.

Nå mens Hanjin Sooho krysser dette tankesporet mitt fra mange år tilbake, har mine folk i Kina skrevet og sagt at alle formaliteter mht, CE godkjenning og innførsel av maskinene til Europa vil bli sendt i løpet av uken. Ansvarlighetsmerket







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar