Translate

lørdag 28. juni 2014

Kan noe gå galt med de store containerskipene.?

Jeg ønsker at maskinene mine skal komme skadefritt frem.

Generelt er ulykkesstatistikken for skipstypen lav. Det er stor trygghet over vareforsendelser med containere både på skip og på bane. (den ble fraktet fra Linshui til Quingdao med lokal trailer)



Når varen leveres CIF betyr det pris, assuranse og frakt betalt. Jeg har forhåndsbetalt det hele.


Det eneste jeg ville ha fra de to produsentene var Bill of Lading altså bekreftelsen på at containeren var ombord, og i tillegg forsikringsdokumentene. De kom etter lettere mas, men det finnes nok rutiner på slikt fra en produksjons sugen Kinesisk maskinindustri.

I blant tar jeg meg i å tenke. Båten kan kapres og det kan oppstå forskyvning av lasten



Her ser det ut som om alle containerne er i behold. ... Men.... hva med innholdet.??

Men det er ikke mange år siden et containerskip driftet omkring i Australske farvann og holdt seg flytende i dagevis. Containere fløt omkring i havet, og de flytende hadde nok ikke 13 tonn metall ombord.

Men hva ville skje med en liten privat importør som meg? Hvis forsikringen ble aktualisert og krevd. Det ville ha gått minst ett år før jeg fikk tilbake de tapte verdiene tenker jeg.

Så man tar altså noen sjanser ved å importere selv, eller å overlate til et lite solid selskap å betale forskuddet på 30%, enten det finnes i hjemlandet eller produsentlandet.

Men internasjonal handel kan selvsagt ikke fungere ved å sikre seg mot alle eventualiteter. Det finnes helt sikkert spesialiserte advokatfirmaer og lignende borte i HongKong som på sparket kan begynne innkrevingen av forsikringspolisens pålydende

Selv om det ikke er sammenlignbart. Personerstatninger bl.a. etter trafikkskader betales nok ikke ut med store andeler straks ulykken er konstatert av forsikringsselskapene. Derimot betaler de forsikringspremien for vrakede biler etter ulykker, med stor effektivitet.

Tenk om den  her kantrer med 3000 mennesker ombord

Caribbean Princess Cruise

På denne reisen har containere og skip passert Aden-bukta og de somaliske bandittene fredelig.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar