Translate

lørdag 28. juni 2014

Suez-kanalen var en teknologisk seier som kostet mange liv

Første gang jeg var med på å passere Suez kanalen skjedde det fra Nord mot Sør.. Vi skulle til Japan og var bare 26.000 tonn

 dette fartøyer ser ut for å være mellom 20.000 og 30.000 tonn

Nå kan man trafikkere med skip opp til 180.000 tdw. (Hanjin Sooho har 141.000)







En av verdens viktigste handelsveier

Det var festival og stas da kanalen endelig ble åpnet etter ideer som oppstod for mange hundre år siden
En gammel drøm og bibelhistoriens fortelling om da man vandret over Rødehavet

Bibelen som historiebok om Kanalen

Mange liv gikk tapt over flere århundrer

I vår tid hører vi historier om bl.a. Somaliske og andre Afrikanske flyktninger som forsøker å komme seg til Middelhavet, men blir kapret av lite seriøse beduiner stammer som krever løsepenger for å kryssse Sinai-halvøyen.

Når flyktninger krysser spor.

For oss ombord i tankbåten var Reisen mellom Port Said og Suez en skikkelig kulturell omveltning. De fleste av oss hadde FARTSTID dvs. hadde seilt ute i årevis før dette. Kontorister på land eller i ulike roller i samfunnsliv har ikke FARTSTID. Det er er begrep man har stjålet fra sjøfolkene som arbeidet utenfor hjemlandet i år etter år ofte uten å reise hjem fra de flytende arbeidsplassene.



Med ett ble vår fredelige plett invadert av

Muhammeds sønner

Dette var bare en forklaring på at araberne jobbet sammen og at en fyr en gang hadde skapt drøssevis av tilhengere.

Muhammeds sønner var for oss mannskapene som skulle sørge for at trossene ble overlevert til Taubåter på steder hvor det var strøm og usikkert å navigere, slik at ikke loser og skippere kom ut av kurs og skapte problemer for kanaltrafikken.

Dessuten hadde de med seg ombord fra de små båtene sine, som ble slept langs skuteside sine HANDELSVARER som de solgte for en billig penge. Mange sjøfolk lot seg friste, og kjøpte billig skit. Men Muhammed hadde også skikkelige varer å tilby gjennom agentnettet sitt og vi kunne bestille puter og tepper og mye annet.

Overfarten gjennom Kanalen og Ismailia-sjøen tok ca 12 timer, og deretter gikk alle Muhammeds sønner ned i småbåtene sine, slik at vi kunne leve alene som før.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar