Translate

fredag 6. juni 2014

Shanghai går for å være verdens travleste sted. Med 25 millioner innbyggere regnes Shanghai som egen kinesisk region

Min far innførte meg i ordet "shanghai-ing", Han hadde vært sjømann endel år og fortalte at borte i Kina så drev de med å skjenket vanlige folk i byen fulle, og så ble de med ombord i en båt der de måtte jobbe nesten som slaver. Men det var FØR og ikke nå.

Kina visste jeg lite om før jeg dro til sjøs som 19 åring. På denne tiden hadde Mao Zedong makten forstod jeg og var venn med russere. De var kommunister. Vi likte ikke kommunister i Norge, men som sjømann forstod jeg at det var ganske OK å seile på Kina. Endel norske fartøyer bl.a. fra Drammen og Fredrikstad holdt bare på med ØstAsia fart. Noen av kollegaene fortalte om da de som offiser på Fjerne Østen fart, ble betjent av "boy-er", som var svært pliktoppfyllende. Men de var altså ikke Shanghaiet. Kinesere er pliktoppfyllende.

Shanghai har bl.a. elven Yangtze som utløp. Stedet var opprinnelig en fiskerlandsby ved elvedeltaet. som siden ble fylt opp slik det kunne bygges en by. I Kinesisk historie har nok ikke Shanghai like heroisk fortid som bl.a. mange av de "gamle" byene i Shadong-provinsen hvor jeg har handlet fra.

Nå er Shanghai Verdens største i mye. Bl.a. den største havnen.

Der blir Hanjin Sooho liggende 2 døgn.

En av selgerne som ble bortanbefalt av han som laget Hjullastere i Shadong, var medlem av en stor SALGSORGANISASJON i Shanghai. En av disse minnet meg i 14 dager om forespørselen jeg hadde gjort på en 4,5 tonns gravemaskin. Han var ikke pågående men påminnende på en hyggelig måte. Jeg kunne godt ha endt med å handle fra dette store salgsfirmaet. Inntrykket mitt var at de kunne forhandle nærmest alle kjente Gravemaskins-merke. Også det som den norske hovedforhandleren har en slags enerett på. Jeg ville ha spart ganske mye penger i forhold til et kjapt tilbud fra den norske forhandleren. Som tross alt sitter der med administrasjon av reklamasjoner, og som også har opparbeidet et betydelig dele-lager-  Og som har egne mekanikere dersom det oppstår store problemer.

Mange av de store kinesiske leverandørene sier at de har "service"folk som reiser utenlands.

For øvrig består den normale kinesiske garantiordningen, i at man fotograferer den delen som ikke har holdt avtalt driftstid, og så sender de ny, vanligvis med flyfrakt. Det høres ut som en grei ordning, hvis den virker som de opplyser. Og det tror jeg faktisk på. Jeg vet ikke på hvilket nivå man må være for å lete seg frem til den ødelagte delen spesifikasjoner, men delehåndbok kommer muligens som del av leveransen.

Naboens gamle John Deere, har problemer. Festet for det hydrauiske styrestaget har knekt i støpejernsgodset og koster en "formue" å få ersattet. I mitt tilfelle forventer jeg at Fabrikken sender meg ny del. Men må  selv skru greiene av og så tilbake igjen. Det er OK hvis de sender erstatning i en fart

På tankbåten jeg har nevnt før, ble "omkasteren" eller "skinka" som fikk motoren til å gå motsatt vei altså for forover til akterover knekt, da vi skulle gå til terminal i Ras Tanura i Saudi Arabia. Vi stanset farten ved hjelp av ankerne forut. 3 dager senere kom reisereparatører fra Sverige og sveiste omkasteren på plass igjen. Da var vi buksert til terminal av taubåter og hadde brukt 3 dager ekstra på reisen.

Slikt blir problematisk for Hanjin Sooho, men den har helt sikkert et annet fremdrifts system og  kanskje ingen omkaster-skinke. På et fartøy jeg har eid var omkasteren koblet ut, og forover/akterover var erstattet av et gear basert på oljetrykk.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar