Singapore har fra 1960 årene (ble delt fra Malaysia 65) hatt en utvikling som overgår mye annet, Veksten i brutto nasjonalprodukt har de siste årene steget med opp mot 9 prosent årlig.
Raffles Hotel Byen
Da jeg var tilbake som turist i 1995 var byen svært forandret. Havneområdenes slum områder var borte.
Søppelkasting i gatene var høyt bøtlagt. De nye bygningene var "finere" enn i "Amerika". I underetasjen på et stort kjøpesenter fantes flere butikker med "slanger og Kinesiske helseremedier" dels tørket, og dels oppbevart i glass med veske, Det var en slående modernitet over hele byen (og landet), med svevebane over ett av havne-løpene over til fornøyelsesparken Sentosa Island. Byen manglet utviklingsarealer og det het seg at man kjøpte stein fra Malaya for å vinne nytt land ut av havet
Singapore container havn var inntil 2010 verdens største men etterpå overtok Shanghai i Kina.
Singapore-stredet og farleden nordover, Malakkastredet går for å være verdens travleste. Det var en underlig opplevelse da vi på nordtur fra Singapore, møtte noen av de som da var verdens største supertankere. Jeg husker spesielt New York milliardæren Ludwig sine full lastede tankere med svart røykutslipps kanal (skorstein) som skjøv sjøen opp foran baugen. Her en supertanker
Hanjin SOOHO, drar nå videre fra Singapore for Suez helt nord i Rødehavet. For tankbåten jeg arbeidet på i 15 måneder tok turen mellom Suez og Singapore 14-15 dager. Vi gikk med 13 knops fart. Sooho holder jevnt 19 knop og har beregnet ankomst\Suez 28. juni altså en seilas på 12 dager.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar