Translate

onsdag 11. juni 2014

Vietnam er et svært langt land

Vi Europeere vet mest om Syd Vietnam fordi det var der USA gikk tungt inn med over 400.000 soldater fra 1964 til topp i 1967. Men NordVietnam som nå er forenet med SydVietnam har felles grense med Kina. Og Kina var en viktig bakspiller i "kampen mot Amerikanerne. Det er ikke lenge siden det ble meldt om beskytning av fartøyer i grenseområdet. Det territoriale spiller altså en rolle selv nå i verdens samfunnenes tid. Vietnamproblemene oppstod egentlig i 1958 da Frankrike valgte å trekke seg ut av sin leder rolle i området

Av militære grunner anløp vi aldri Vietnam da jeg var til sjøs i området fra 1965 til 1972. Den perioden da jeg var med på å gå gjennom Kinasjøen flere ganger pr måned omkring 1965 og 1966, bygget samtidig amerikanerne opp aktiviteten og krigføringen. De fryktet at Kommunismen ville bre seg til hele Sør-Øst Asia, og gikk til en krig som de tapte. Amerikanerne hadde fotfeste og stor aktivitet i hele Stillehavsområdet og var redd for Kommunist spøkelset (da vi kom til Portland Oregon, kom folk fra "etter retningen og intervjuet bl.a. meg om hva vi opplevde i Russland)

Vi holdt oss så nær Filipinene som mulig og ønsket slett ikke å finne båtflyktninger som forsuret de daglige rutiner på et veldrevet tankskip.

Hanjin Sooho hadde for 4 timer siden syd-østlig kurs mot Filipinenen og 18.6 knops fart. De behøver ikke å bekymre seg om båtflyktninger. Folk flykter ikke lenger fra Vietnam. Øst Asia ARBEIDER seg ut av problemene og er vel muligens det folkeslaget på Kloden som aksepterer mye arbeide som en viktig del av tilværelsen. De STÅR  PÅ både Vietnameser og Kineser.

Sooho vil deretter styre nesten sydlig mot Singapore.

FORHANDLINGENE med mine selgere gikk altså litt sakte. Hvis man leser forskjellige nettsider om å gjøre handel med Kineserne som har et enormt distribusjons apparat, får man inntrykk av at mye er useriøst og at pris settingen er tilfeldig og at du som kunde kan bli lurt enten på kvalitet eller noe annet. En annen ting er at det kan gå svært fort mellom tilbud, etterspørsel og avtale. Noen betegner det som "crazy"

I forhold til maskinhandelen var dette ikke mitt inntrykk. Flere "agenter" kunne skaffe meg 6,2 tons gravemaskin med CE "sertifikat", men disse mellom-folkene hadde nok et påslag på 3-4 tusen dollar for priser i området like under 40.000 US dollars fra min leverandør.

Bl.a. fant jeg ut at jeg kunne kjøpe den graveren som en norsk hovedforhandler oppgav pris på levert hjem til meg, ville bli en god del rimeligere å kjøpe fra et stort agentur i Shanghai. Jeg hadde fått pris på en 4,5 tonner med hurtigkopling og Hammer, men CIF Oslo ville en handel fra Kina bli ca. 50.000 kroner rimeligere til tross for agentens påslag i forhold til kjøp direkte fra fabrikk. De store salgsagenturene kan skaffe deg "alle de store " Kina-merkene. Så dersom man går direkte til Kina kan man få produkter fra fabrikken som VOLVO har kjøpt opp i Kina

Jeg fikk bekreftet fra en av selgerne at slitedeler stort sett var standardiserte. Dessuten er det mulig å kjøpe U-originale deler direkte fra dele-produsent, som sikkert vil fungere omtrent like bra som fabrikk leveranser. Fabrikkene baserer seg som opplyst av å kjøpe deler som de setter sammen til ferdig produkt. Det gjelder nok også slite-deler.

Det eneste som bekymrer meg er at det kan gå litt mange dager mellom tiden når en viktig del "bryter sammen" og tiden det tar for å få sendt erstatning. Flere leverandører tilbyr standard reservesett av slitedeler til en rimelig sum,

FORHANDLINGENE gikk altså stegvis med en til to dagers mellomrom, der det også fantes prutningsmonn på tilleggsutstyr man egentlig ikke hadde behov for

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar