Translate

tirsdag 3. juni 2014

Gjennom Japan-havet

I august 1966 var vi på vei fra Tokuyama i det sørlige Japan. Jeg husker ikke hvorfor skipperen og overstyrmann valgte å gå mellom Korea og Japan, men jeg tror det var slik at vi skulle få ny mann ombord i maskinen. Eller kanskje var det en reisereperatør.  Det skulle skje nordpå før vi krysset Stillehavet. Tokuyama var ikke stedet for mannskapsbytte.

Vi var imidlertid i Japansk farvann hele tiden. (Ett år tidligere da vi ville styre unna en Tyfon, Joseph Conrad besettende lesning  endte vi opp mellom Taiwansk og Kinesisk farvann og ble nesten "bordet" av Mao-chinesere som ville vite hva vi holdt på med. Så vi var skeptisk til Kinesiske farvann i nærheten)

Vi fikk ut agentbåt ved Hakodate på Hokkaido, Agenten  tok bl.a. med seg mine 8 mm filmer til fremkalling og forsendelse til Norge. Vi fikk også ombord grønnsaker som vi hadde glemt å kjøpe i Tokuyama. Filmrullene kom hjem tidligere enn meg.

Vi brukte 14 dager til Portland Oregon hvor jeg mønstret av den "beste" båten jeg hadde  levd på. En 24.000 Tons  tanker fra 1956 uten antydning til air condition anlegg. Vi tålte 43 grader celscius to netter i Ras Tanura (SaudiArabia)

Mannskapet spylte tanken ren for oljerester med steam og vanntrykk i 14 dager etter Tokuyama. Ved Portland skulle det lastes Hvete med retur til Japan (eller muligens Kina). Vi hadde i over ett år gått mellom Russland ( Batumi
Georgia) og Japan med lett-olje. Det var Vietnamkrig på topp og mye uro her og der.

MV Hanjin Sooho som har ENGELSK flagg,  går nå 3. juni 2014 mot  Busan  den 5 travleste havnen i verden . Der skal det helt sikkert både losses og lastes containere. Korea er ikke bare Hyundai men en rekke virksomhetstyper spesielt innenfor maskinindustri og egen teknologi. Jeg fikk underveis tilbud om en Hydraulisk Hammer laget i Korea, men valgte Kinesiske Giant.

Sooho setter deretter kursen mot Shanghai.

Sooho kan gå 22 knop, men har marsjfart 16. Den stikker 13 meter dypt og er ikke så langt fra Max lengde i Malakkastredet. Den stikker også ganske dypt i forhold til  Suez max, Å lette på dypgående gjøres ved å beregne vekt av containerlasten og eventuelt forskyve grupper av tunge/lette containere til neste fartøy. For min container står det at vekten er 12,5  tonn, men jeg tror den er nærmere 14. Jeg tror nok at den er på rett båt som etter at B/L er på "Sooho"  (navn på en tidligere direktør og eier)

Jeg er nå bare opptatt av at min Hjullaster mann som var så hjelpsom, sender med ekte Bill of Lading og Kopi av forsikringen som begge fabrikkene har kjøpt sammen og betalt av meg (de har sikkert fått et lite pluss ut av det også)

Hvis dette går bra, må jeg si at de virkelig har stått på for meg. Begge selgerene, hvor den ene nok også er sjef.

  • Det dukket nemlig opp en rekke uventede ting, bl.a. at gravemaskinsfabrikken brukte mye lenger tid på å registrere såvel depositum eller forskuddsbetaling som sluttbealing. Kunne pengene "forsvinne" når jeg ikke brukt for eksempel PayPal tjeneste?? Slik min venn skraphandleren hadde bedt meg om å gjøre?
  • Og kommer containeren kanskje til å gå i land i Algeciras?? Det kommer nok ingen på døren med kofferten dagen etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar