Translate

onsdag 4. juni 2014

Gwangyang og Busan er nære naboer og utskipningshavn for Korea varer

Store vareterminaler har "DE" i Det fjerne Østen

Hanjin Sooho skal losse-laste noe i Busan, og mer i Gwangyang.

I Korea er terminalene anlagt i havet, der litt lavere "åser" reiser seg bakom de enorme havneområdene.

Her i Narvik Havn er det høye fjell mot havet og en strandsone med dyp på nesten 20 meter. Man kunne tenke seg utfylling av hele Narvik-Bukta. Men det vil ikke gi areal. til annet enn fortsatt "trengsel"

Derfor bør folk i NordNorge gi honnør til Havnesjef Rune Arnøy, som forsøker å finansiere opp PLANLEGGINGSPENGER av en Nordkalott havn like utenfor bykjernen i Narvik.

Som vi forstår er produktiviteten endel større i det litt mer folkerike Sør Korea, enn her mot Polarkanten. Vi trenger ikke like stor havn, selv om det har vært "planer"  (eller håp) om å frakte varene med JERNBANE helt fra fjerne Østen som for eksempel den undustrialiserte Shadong-provinsen i China, hvor mine saker er produset eller mer "satt sammen". Og med tog helt frem til Narvik Havn.

Og deretter drømmende hurtig til et eller annet STORT MARKED i USA østkyst. Alt stort i Norge kommer liksom fra Amerika, mens for eksempel de store maskinprodusentene i Kina oftest har en eksportandel på opp til bare 10% til US East og US West (det siste tar som  jeg har nevnt fra tankbåten jeg levde på bare ca 14 dager. Restfrakt fra Vest til Øst i USA vet jeg ikke, men det er nå tvilsomt om et togprosjekt som skal kroke seg fra Indre Kina til Atlanterhavet eller Kola-halv øyen kan konkurrere med et fartøy som tar 13000 TEU i EN LAST.

 Men mine maskiner har liksom ikke sånn brennhast. Jeg fikk nylig tilbud om å sende 400 kilo metall med fly fra Kina til Norge for 2000 US dollars. Det er nesten likt med containertransport fra Oslo til Narvik for et par Ikea Kjøkken.

Østens folk har nok en litt annen kultur for PRODUKSJON, enn oss Nordboere som fortsatt har mye tilhørighet til Jakt-og fiske kultur og de store "varp" Dessuten på og ta vare på fortiden for fremtiden. Såvidt jeg har forstått er "omløpshastigheten for bygninger i Hong Kong litt i overkant av 40 år. Deretter riving. Slik har det vært lenge.

Kineserne har bevart Palasset ved Himmelske Freds Plass, men jeg tror det bare er for å symbolisere arv og respekt for fortiden. Jeg så ikke et eneste beboelig rom i Palasset da jeg var der for 10 år siden. Det var kjølig og skorsteinene gav ikke røyk.

Min Container er nok stuet på et sted ombord i Sooho som gjør det mulig å hente den tilbake og over kai i Hamburd i et logisk system. For 13000 TEU (bergenet 20 fots) containere ombord i et skip er nok en større logistisk utfordring enn å finne frem til REMA sine containere når det ankommer Narvik Havn med tog.

Nå i dette døgnet den 4-5 juni 2014 Skal Sooho bevege seg fra Busan til Gwandyang. Skipet forlater Korea 6. juni og skal bruke 1 døgn til ny Contaierterminal i
Shanghai - Kinas travleste industriområde
Deretter skal skipet til Guangdong sør i Kina etter nye 2 døgn.

Containerskipene av 2014 går nesten like mye "på rett tid" som lokalbussene våre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar