Translate

søndag 1. juni 2014

Om å velge størrelse og utstyr til en liten gravemaskin

HVOR STOR GRAVEMASKIN TRENGER man egentlig for et lite tomteprosjekt?

Jeg har lånt noen minigravere for tomtearbeider ved egen bolig. Det var egentlig en grei aktivitet for en pensjonert akademiker. Dessuten har jeg jobbet mye med steinarbeide, muring og pussing og slikt. Det er rart med det når man er oppvokst på et Gardstun.

Min avdøde svoger som hadde kjørt store gravemaskiner i mange år tvilte i begynnelsen. Jeg svarte ham at jeg ikke trodde at det hadde så mye med hodekapasiteten å gjøre, men derimot evnen til å justere finmotorikken mellom fingre, håndledd og styringssentralen i hjernen. En lege jeg hadde oppsøkt hadde tross alt eksamen i micro teknikk innenfor ortopedi. Det hjelper altså med stø hånd.

Den siste maskinen jeg lånte var naboens en 3 tonns "japaner". Den var ikke sterk nok og hadde bl.a. svak svingmotor i forhold til en 2 tonns tysk/europeisk. En annen nabo hadde tidligere sagt at jeg måtte han en 5 tonner for å få gjort noe. Jeg ville ha den litt liten men sterk en.

På Kinasidene til made-in-china og bl.a. Alibaba kom det opp svært mange produsenter (og selgere viste det seg) av minigravere. Jeg forsøkte med 4,5 tonn, og sendte 3-4 forespørsler eller "quotations" eller "last price" som de fleste sa de kunne gi. CIF og FOB og andre leveringsmuligheter. Tilbudene var ganske strukturerte og det var også opplysningene om maskinenes kapasitet.

Nesten overalt hvor jeg lette var Japansk, eller Italiensk eller Koreansk hydraulikk en del av produktet. Mange hadde importerte Japanske motorer, men det fantes bl.a. også Perkins, Deutz, og Cummins (laget i Kina). En av mine kjenninger konkluderte med at det bare tar kort tid før kineserne lager gode nok kopier. De store produsentene har bl.a. kinesiske dieselmotorer til både gravemaskiner og hjullastere og trenger ikke så mye "original made Japan brand"!

En annen sak er, at jeg ble ganske forvirret/oppslukt av den store bredden i Kinesisk leverandørindustri. Jeg er nysgjerrig på så mangt og fant bl.a. ut at ekspansjons cement (type Trollkraft) ble levert i minimum 1 ett tonns levering og til en pris levert Oslo som enkelt vil eliminere våre produkter (hvor de nå er laget).

Hjemme var det sykehusturer og stress og til sist overflytting til en flott lindrende enhet for svært syke ved vårt lokale sykehjem. Der bosatte jeg meg for 5 uker med kr.142 pr dag i matpenger. Ved siden av ektefellens seng. Jeg skulle ønske at det kunne ha skjedd hjemme.

Det positive med sykehjemmet var at Kommunens trådløse nett lot seg benytte. Jeg hadde både lange perioder på dag og natt hvor PC-en kunne flytte tankene når min syke ektefelle sovnet av.

En dag ringte jeg opp en av mine kompiser som driver i anleggsbransjen og som kan alt om tunge løft og tungt utstyr. Han er en sånn som besøker kjenninger som har kommet på sykehuset. Så han var orientert om vårt tilfelle.

Vi møttes en halvtime og jeg spurte: "Bør jeg kjøpe en 4,5 tonner eller en 6 tonner til arbeidet ute hos oss". Jeg fortalte ham litt om priser og slikt og garantien på 2000 timer. "Kjøp en 6 tonner, den står mye mer stabilt". Dessuten gav han råd om hurtig koblinger, størrelse på pigghammer, skuffer og utstyr. Med de prisene koster det så lite å kjøpe for mye var hans konklusjon. "Er du nøye med vedlikeholdet holder de nok mer enn 2000 timer" tilføyde han.

Jeg dro til en annen pensjonist i nabolaget som hadde "god greie" på tungt maskineri ut fra yrket sitt, og konfererte videre om det store "spranget"




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar