Translate

søndag 1. juni 2014

Hvordan jeg kjøpte hjul laster og gravemaskin fra Kina

Det begynte i fjor høst.





Vi hadde behov for å utvikle et regulert tomteområde som vi har eid i mange år.

Omstendighetene er familiære.  Min ektefelle døde for et par måneder siden av uhelbredelig kreft.


Jeg er pensjonist men har holdt på med mye rart gjennom livet. Fra fisker og sjømann til høyakademiker. Jeg har alltid villet utvikle noe selv om det er  så lite som grønnsakbedene med rusk og rask som grobunn. Eller fagbøker, eller å drive med litt store fysiske ting. Jeg har bl.a. svært lang praksis som forvalter, men liker meg best til sjøs. Selv om det er i robåt nå etter liv på store skip i mange år.


I denne bloggen vil jeg skrive om opplevelsen av å være "entrepenør" og finne løsninger for å gå gjort det hele, men  jeg vil først og fremst forsøke å beskrive hvordan det er å ta seg frem i verden både som sjømann og som turist. Som handlende. Og som med menneske.

Litt språk kunnskaper må man ha selv om bl.a. de kinesiske nettsidene jeg har handlet fra også har "google oversettelser" fra Kinesisk til norsk. Men kommunikasjonsmessig går det ikke uten å være litt stø i engelsk.


Hvis jeg ikke var plaget av aldersbetinget/familiært hørselsproblem, hadde det vært full åpning for å gjøre avtalene på telefon, skype osv. Dessuten liker jeg den tilbakelente og punktvise handelsmåten ved hjelp av e-post.  Mine kinesiske handelspartnere har vært bra /til god i engelsk kommunikasjon, med sjarmerende måter å tilby MER. Enn det jeg egentlig trengte.

Når forhåndsfakturaen kommer fra disse livlige men lett sentraldirigerte menneskene, står det etter pristilbud på engelsk.  ........ninehundredandfifty dollars ONLY.  Det er så tillokkende der de vet at de gjøgler med å selge billig  (ONLY), selv om de likevel har bra store marginer innenfor SYSTEMET.

For selv om mye er privatisert, så har SYSTEMET fortsatt og likevel, kontroll i Kina. Men jeg forstod at de på Kinesisk måte likevel bortformulerte seg litt for å slippe all slags intern skjemautfylling. Og muligens en liten ekstra avgift til en eller annen. I eksportdokumentene skulle spesifikasjonene være så få som mulig og de fortalte meg hvorfor.

Nå  idag er det noe helt annet jeg undersøker, og den selgende Kinadamen minner meg høflig på henvendelsen og tilbudet hennes som hørtes helt seriøst ut. Jeg tror jeg velger meg en besøksreise (har fått invatasjon som må om ambassaden og deretter bli godtatt), om enn ikke til  denne kvinnen som selger noe virkelig mannfolk utstyr for anleggsmarkedet.

Når du besøker Kina-handels portaler, skal du være oppmerksom på at de samme selgerne også selger internt i et svært stort marked, og kobler seg ut av engelsk språk og sikkert over til flere av de kinesiske dialektene. De har altså travle dager. Lønnsnivået i Kina sies å være ca 400 US dollars pr måned for en som jobber i fabrikkene. Moderne boliger osv koster, men de er nøysomme, arbeidsomme og svært disiplinerte i forhold til oppgaven de har. Når jeg ser på tilsendte JPG bilder fra maskinene med folk "omkring", virker de avslappet på en måte.

Jeg skal også forsøke å forklare litt av det jeg har funnet ut om kinesisk (og østlig) handelskultur, som til tross for sin offensive salgsmåte er både varm og forståelig mellom alle de små detaljene.


ALTSÅ.

Vi eier en del grunneiendom i nærheten av Narvik bl.a. et regulert tomteområde nær sjø og med tilhørende regulerte naust tomter (NordNorsk fjære).

Min ektefelle med sin nysgjerrige internasjonale orientering, holdt likevel tilbake på eiendomsutviklingen, ut fra filosofien om "at vi vet hva vi har men ikke hva vi får". Hun var svært bofast. Og trengte ikke de økonomiske gevinstene som fulgte med å få hjemmet sitt omsluttet av nye naboer. Våre nærmeste langvarige naboer tenker likt. Vi venter og ser hva som skjer!!

Jeg begynte å føle alderdommen på kroppen for hver ny snøvinter. Vi hadde bygd bolig i ungdommen, og satt tilbake med alderdommens problemer. Mangel på fysisk styrke bl.a. på grunn av en trafikk skade. Og jeg gidder ikke å gå på treningsstudio og trene 4-dobbelt for å holde muskulatur ung og frisk. Alderdommen kommer en gang, selv for potente 40 åringer som jeg undrer meg litt over. Hva faen er de løper og sykler slikt for??

Jeg måtte altså sørge for å få området til ektefellen utbygget slik at vi ble et "normalisert" sted og ikke en slags lokkende Wild West arena slik noen av våre ny-innflyttede naboer tenkte. Men bare til å begynne med. De blir selv eldre og mindre agressive enn UNG-STUTER. (unnskyld Vestlandsk beskrivelse av ung og dum og uerfaren)  At noen er OVER NORMALEN DUM er en annen og heldigvis sjelden faktor.

Jeg har lånt litt maskineri gjennom årene og har faktisk erfaring fra traktor og slikt helt fra barneårene med oppvekst på "gardsbruk". Men det jeg etterhvert har begynt å mislike er all denne unødvendige skruingen. Jeg er så nysgjerrig at jeg gjerne vil åpne både det ene og det andre, men man blir bare eldre av å holde skruer og muttere i en viss u-orden.

Jeg spurte naboen om jeg burde kjøpe en lastebil for å få flyttet ca 180 x 5 m bred og 2 meter dyp steinmasse omkring på tomtelandet.

Han er erfaren. Og sa: Lastebil?? EU-kontroll, holde sertifikatet i behold, forsikring, nesten aldri behov for å være på veien. Bare problemer med lastebil.

KJØP DEG EN GAMMEL HJULLASTER så får du flyttet nokså mye til veien som du lager.

Det var da jeg begynte å lete etter priser, gangtid (på telleren), slitasje på dekk og maskin og helvetes mange sterkt rustede 5-12 tonnere som kunne passe for oppgaven.

De var da jeg kjente på reparasjons spøkelset, temperaturer på ned mot minus 5, likhvite fingre og banning og oppgitthet. Og slenge seg på sofaen i ren frustrasjon (psykologisk def. BLOKKERING AV MÅLRETTET ATFERD)

Jeg begynte å lete etter nyere HJULLASTERE og endte nokså KJAPT på.

www.made-in-china.com

Bakgrunnen var at lokalt så var en ZL hjullaster til salgs svært rimelig. Ny. Rart. Det var mange ZL loadere på madeinchinacom, og jeg forstod etter kort tid at det var en felles betegnelse på hjullastere der ulike små produsenter laget "typen" dvs størrelsen.Men med med sine egne små løsninger på sveising, "designet" samt forskjellige måter å sette sammen kjøpt hydraulikk, hovedmotor osv. De ser helt like ut innvendig uansett liten eller stor produsent.



Jeg var i stress mellom korte sykehus opphold, og forsøk på å få sove hele natten i tiltro til at pleierne på sykehuset voktet når jeg ikke kunne. Så jeg brukte noen kveldstimer mellom 21 og 24 til å finne ut av saker og ting.

Jeg bad et par tilbydere om last price eller quotation som det heter. Ca pris stod på made in china.

Neste MORGEN før dagens første sykehus-vakt.......

Ringte en ivrig kineser meg. Min mobiltelefon er av sånn gammelmanns type, og jeg hører som nevnt ikke særlig godt.

Det var hustrende vindkaldt der jeg stod utfor sykehuset.

Jeg spurte på min engelsk (som min kusines mann i Surrey sier er mer enn" bra"). (takk for anerkjennelsen)

"Would it be possible for you, making me an answer on e-mail?. My phone is in fact poor and my personal hearing abilities not to good." Han svarte "Of course mr Haga"

Denne første personlige kontakten, ble på min måte en venn gjennom alle små og store spørsmål som etterhvert oppstod. Min nøling av å agere, svare, vente, håpe på gode levedager for kona de få ukene som vi visste var igjen. Det ble  delvis kjøp og salg, informasjon, forståelse av hva jeg egentlig ville, og mange gode samtaler med arbeidende folk ute i anleggsbransjen.

Jeg var vant med å drifte store fartøyer og motorbåter, men hadde tross alt bare kjørt noen minigravere på 2- 3 tonn og et par dager, pluss en leid hjullaster. Og så starte opp igjen i 70 års alderen!

Kan jo gå galt.


..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar