Translate

mandag 9. juni 2014

Tusen frysecontainere mellom varme og kalde strøk

HANJIN SOOHO kan ta 1000 frysecontainere. Vi lurer jo på hvordan råvarer fra norsk fiskeri videreforedles i Kina. Det er lite trolig at de store volumene med frossen mat sendes med SAS flyene.

Sooho kan om nødvendig øke til mer enn 23 knops fart. Også for de ned frosne containerne.

     HANJIN SOOHO

Fisken sendes nok med skip. Det må være en ganske stor operasjon å fange fisk ved norskekysten, få det videresendt hurtiginnfryst for Kina, få det distribuert til steder som ikke ligger nær til havnene jeg har nevnt, og så få det tilbakesendt samme veien. Mer eller mindre.

 I NordNorge aksjonerte man forrige uke for at råstoff som ble sendt til Mørekysten for bearbeidelse, burde produseres på i havnen hvor fiskebåten losses. Man kan ha sympati med synspunktet, men effektivitet er bl.a. at mengde eller volumer på det som skal produseres skjer i et størst mulig "system"

Asias største sjømatmesse i 2014 skal arrangeres i Qingdao.








 (stedet containeren min startet reisen fra)

Innovasjon Norge i Kina. Er med på et stort "Selling show" for Fish.

[mat] diy kryddermiks: five spice powder  Kinesisk fem krydder pulver

Her en FEM KRYDDER som blir brukt ved http://www.alleoppskrifter.no/s/kinesisk-szechuan-oppskrift.html.

Jeg og kvinnene i familien var i 2004 med på RIMI (Hagen) eller senere ICA's Glad i Matreise til Beijing området.Vi spiste oss gjennom 300 forskjellige retter, Første dagen fikk et helt SOYA måltid, og senere på kvelden spiste vi Peking And "helt ned" til innholdet i nebb og klør. Min ektefelle smakte en dag i Baoding på Ristet Skorpion, mens jeg tygget nokså tørre friterte gresshopper.

I et så stort land er mat sammensetningene mange, og for en turist overraskende både mht. tilberedelse og servering.

Szechuan retter stod på menyen. Men blant 300 retter på en ukes tid er det problematisk å huske særegenheten for området. Jeg må eventuelt reise til provinsen og "prøve på" noen dager. (trenger reisefølge)

Uansett ble vi fortalt at den kinesiske maten var "trygg" bl.a. fordi den ble stekt på høy varme enten det var i "pot" eller ikke.

I dette innlegget har jeg ikke skrevet om anleggs maskinene jeg endte opp med. Om  forhandlingene, etterbestillingene, reklamasjonen pga forsinkelser, og kompensasjonen for det som gikk litt galt. Kineserne var ytterst utholdende og avslappede å forholde seg til. (Har sendt melding til det Kinesisk-Norske handelskammer)

Resultatet var at alle parter  (vi var 3) ble fornøyd til sist.

3000 timers garantien jeg har fått kontrakt på skjer liksom ikke ved at de sender en service-mann til Norge for å ta seg av mekaniske problemer. Men det blir helt sikkert en velfungerende og standardisert Kinesisk måte å løse problemer på. Felles problemløsninger har en tendens til å bli standardisert overalt i verden. Det blir nesten som å lage en lovregel.

Sooho kommer til siste Kinahavn på denne rundturen i løpet av 10.juni 2014 altså i morgen og holder i øyeblikket en fart på 17,4 knop.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar