Translate

torsdag 26. juni 2014

Mens jeg venter på at Hanjin SOOHO skal ta seg frem gjennom Rødehavet til Suez som er den sørlige havnen av Suez-kanalen, har jeg reist på Familiebesøk i London.

Ute ved Greenwich



 observatoriet

ligger flere av oppdagelsene som førte til korrekt navigasjon, dvs navigasjonshjelpemidler spesielt over store avstander der geografien til stadighet forandret seg. Kronometert dvs en nøyaktig klokke, har sin historie knyttet til Greenwich observatoriet. Dit tok John Read min kusines ektemann meg med, slik at jeg fikk satt en fot på hver side av den geografiske breddegrad. Altså på NULLPUNKTET. Vi må gå til tilbake til bunnlinjen etterhvert i livet.

På veien ned fortalte jeg ham historien fra bulkbåten jeg avsluttet de oversjøiske reisene.mine med.

På motsatt side av kloden, Ca 180 grader mot øst eller vest ligger den såkalte datolinjen. Det er der hver nye dato starter når det har gått 24 timer. Men når du beveger deg over Stillehavet fra vestkysten av USA mot Japan vil du oppleve at ved Linjen, så må du legge til et døgn, se Datolinjen

Båten var på reise mellom Asia og Panama. Denne veien må man hoppe over et døgn. 1. Styrmannen på 12-4 vakten hadde ansvaret for å lage ny dato når båten ved midnatt passerte datolinjen.

Pinse Klokken

Neste dag fikk han sparken på åpent hav. Kapteinens ektefelle hadde bursdag denne dagen, var med på reisen og hadde blitt helt rabiat da skipperen kom ned til henne og sa at bursdagen hennes var flyttet til neste år.

Det endte altså der og da med at styrmannen fikk sparken, noe som varte ved i over en uke. Inntil både skipperen og hans litt fuktige kone hadde kommet til sans og samling om datoer og slikt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar