Translate

søndag 8. juni 2014

Sør Kina - Kysten og Guangdong

For oss var området fra Singapore nordover til Taiwan bare "Kinasjøen" eller når vi passerte Filipinene på Nordtur var vi ferdige med Sør Kinasjøen

Dette havet strekker seg på fastlandssiden fra Thailand over Kambodsja, Vietnam og til sist Chinas fastland inkludert de tidligere kolonistedene Macau og Hong Kong

former Portuguese colony, Macau was administered by Portugal from the mid-16th century until late 1999, when it was the last remaining European colony in Asia

 "Portuguese traders first settled in Macau in the 1550s. In 1557, Macau was rented to Portugal by the Chinese empire as a trading port. The Portuguese administered the city under Chinese authority and sovereignty until 1887, when Macau became a colony of the Portuguese empire. Sovereignty over Macau was transferred back to China on 20 December 1999

The Sino-Portuguese Joint Declaration and theBasic Law of Macau stipulate that Macau operate with a high degree of autonomy until at least 2049, fifty years after the transfer By 2002, it had become one of the world's richest cities It became the world's biggest gambling centre in 2006"

Macau tjener bl.a. penger på spillegale Kinesere. Det er hyppige fergeavganger mellom Hong Kong og Macau.

Guangdong (tidligere Kwangtung) som er en voksende region. Hovedstaden Guangzhou storby ligger midt mellom HK og Macau men lenger inne i elven.Guangdong provinsen har 85.000.0000 innbyggere.



Da jeg etter å ha bestemt meg for maskiner og hadde betalt forskudd, kom jeg over en STOR maskinvirksomhet i Guangzhou. De laget landbruksutstyr generelt, men også bl.a. hjul lastere og mindre gravemaskiner i STORE serier. 

Hvis denne fabrikken hadde dukket opp på Made-in-China, kan det godt tenkes at jeg først ville ha forsøkt å forhandle med denne. Det var her de hadde en slik herlig representant i salgs teamet, som bl.a. kunne skaffe meg hurtigkopling til gravemaskinen og en hydraulisk hammer som var på "tilbud" og som var kraftigere enn den jeg allerede hadde kjøpt. De hadde kort leveringstid CE godkjenning og var villig til å redusere produksjonstiden (jeg var i stress fordi gravemaskinsleverandøren jeg hadde kontrakt med, kom med utsettende meldinger slik at jeg så meg nødt til å orientere meg i andre retninger).

Selgerne i Shandong var svært samarbeidsvillige, men denne kvinnelige selgeren var i tillegg åpenbart humoristisk og tilbød meg å skaffe ekstra utstyr billig fra kjente underleverandører.

Sooho kommer etter seilingsplanen til Guandong Yantian terminalen først om 2 dager. I mellomtiden skal jeg forsøke å finne litt ut av kulturforskjeller mellom nordlige Shandong og Sørlige Guangdon eller også

Shenzhen hvor et fargerikt kultur tablå viser seg på lenken foran.

Shenzhen er nå en av Kinas megabyer.  Før 1970 tallet fantes knapt noen by her, men den "kinesiske metode" om å etablere økonomiske vekstområder har bl.a. ført til oppbygging av teknokologiske virksomheter av stor kapasitet. Dersom du handler Electronics på Internet, er det en stor sjanse for at salget foregår fra Shenzhen som i tillegg til elektronikk har et stort finansielt senter. Ikke like stort som Shanghais business og bank senter, men som har hatt stor suksess bl.a. fordi Hong Kong ligger kort vei fra Shenzhen.

Her er noen bilder fra Chinas største Megabyer med Beijing på topp og byene ved "Perledeltaet"  er i flertall.

http://www.cnbc.com/2016/09/20/biggest-megacities-in-china.html?slide=1

http://www.cnbc.com/2016/09/20/biggest-megacities-in-china.html?slide=1

Det er verd å merke seg innlands storbyene Chengdu og Chongqing med mye folk. Chongqing produserer myee av Chinas økende bilpark. Nye boligblokker der er 60 etasjer høye og sier sitt om hvordan China har flyttet folk fra landsbygdene til slike Mega byer. Mange regner Chongquing for å være verdens nest største sammehengende bybebyggelse etter Tokyo, men Bloomberg er nok korrekt

1 kommentar:

  1. Jeg har bare en kommentar om Sør Kina. Kom aldri dit til sjøss. Men en kinesisk venninne sier at hun skal ta hurtigtog til Guangzhou i midten av mai og få innvilget et turistvisa fra Konsulatet der. I en forfedelig eller jævlig høy Skyscraper. De som har lest Leksion referansen min vil se at Deng Xiaoping ønsket å ta igjen S.Korea, Singapore, Taiwan i økonomisk vekst. Det har de virkelig gjort. I sør Kina er Shenzhen og Guangzhou virkelig store byer. minst 11 millioner hvert sted.

    Min venninne sier. Men vi forurenser for mye. Hun er pensjonert ingeniør

    SvarSlett