Translate

torsdag 12. juni 2014

Hvorfor jeg kjøpte en brukt 40 HQ container.

Egentlig synes jeg ikke noe særlig om metallkasser som står og ruster både her og der i landskapet. En 40 fots container

 har jeg nok god plass til på det regulerte tomtelandet vårt, men jeg var ferdig med rustskraping en gang midt på 90-tallet da de små passasjerskipene vi hadde skulle vårmales.

Den blir nok ikke enkel å få sendt videre, etter 5-6 år som vintergarasje for gravemaskinen og noen skuffer. I nærområdet vårt foretok noen "utlendinger" midt på dagen igår tyveri av stablestein på toppen av en mur, så det er best å forsøke å låse seg inn og plassere overvåkingskamera ved containeren.

Årsaken til at jeg kjøpte containeren var at den ellers måtte gå i retur til Oslo med betalt frakt for tomgodset. Den transporten ville koste nesten like mye som en brukt container.

Skraphandleren hadde kjøpt en 20 fots container. Den så bra ut sa han. Og solgte den etter kort tid videre.

Hjullasterselgeren sendte med bilde av den brukte containeren og beklaget at den så litt sjasket ut. Han kunne tilby en ny container til langt under prisen for kjøp av ny container i Norge. Muligens hadde jeg også prutningsmonn der. Etter noen runder med meg selv bestemte jeg meg for den brukte containeren. Ettersom veiene her i tomteområdet er ganske smale sier "mine folk" at den må slepes i lagringsposisjon av hjullasteren.

Til sist kommer vel noen og påstår at den er til skjemsel og påberoper seg ryddingsbestemmelsen i Plan og Bygningsloven. Kommunalt påbud om fjerning av dritt.

HANJIN SOOHO

Går nå med 19 knops fart i SørKinasjøen 

Her har det i det siste vært en rekke små trefninger hvor bl.a. Filippinerne har tatt seg av Kinesiske skilpaddefiskere.China mener at de har andre territoriale rettigheter enn det som Vietnameserne og Filippinerne mener. Årsaken skal være oljeutvinningsmuligheter ved Parsley øyene som regnes som Filippinske Østlig Konfrontasjon

Som nevnt var Kinasjøens østlige farvann ved Filippinene rolige for oss. Bortsett fra Taifunen nevnt i innlegget Japan-havet, var det alltid godt vær der.

Men som telegrafist var Kinasjøen et problematisk område med store atmosfæriske utladning og spraking i høytaleren.

Det verste var likevel at morsesignalene kom "gjennom" trolig  med russland som "ekko logg". Men signalene kom frem sammen med signaler som kom over Stillehavet eller trolig via Polhavet i Nord.  Ekko på morsesignaler er svært frustrerende. Morsealfabetet smelter sammen pga tidsforskyvningen mens signalstyrken kunne være upåklagelig. Jeg lærte meg å aldri forsøke å telefonere på ettermiddags og kveldstid fra Kinasjøen til Norge

Jeg forsøkte å sette min ære i å skrive ned "norsk radiopresse" en kortnyhet fra NRK på 500 ord, men i Kinasjøen hendte det ofte at jeg måtte spå ordene etter først å sikret signalene "tapet " av en diger Tandberg Lydbåndopptaker.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar