Translate

mandag 28. juli 2014

Det er en slags forundringspakke å åpne en 40 fots container


Schenker har levert på avtalt tid. Jeg var innom hos dem og spurte om den stygge lyseblåfalmede containeren var min. Formannen kikket på papilappen. Ja den er det. Den stod litt forsagt og røpet ikke innholdet. Den var 15 år gammel og hadde mange transport etapper bak seg. Nå skal den snart få stå ganske lenge på  fast sted etter å ha fått ny farge bestemt av min svoger på sykehjemmet.

Alle sier at den vil vare i mange år uansett ny maling av typen rust killer eller ikke.

Det så fullstendig urørt ut inne i containeren. Litt surring med ståltråd, men det virket ikke som om det hadde vært verken sjøgang eller skeive løft. Fremst lå håndverktøykassen fra Carter + en eske jeg ikke har åpnet. Vi så ikke om tenningsnøklene stod i maskinene. Det gjorde de sikkert.


Vi låste dørene som bar preg av å ha oppholdt seg i saltholdig værlag. Lukkemekanismene var "anløpt" av mye salt også der det var aluminiumskonstruksjon.

Om et par dager skal vi ta bort førerhytten på gravemaskinen som stod i front, og deretter kjøre ut graveren, og få den opp på en krokløfter lastebil. Hjullasteren skal få hjulene tilbake. I front ved å løfte maskinen på skuffen, akter ved å få  maskinen løftet av en annen maskin.Vi kunne ha brukt graverens hydraulikk.

Ettersom det var en såkalt HQ (high cube) container, var hjullasteren med førerhus, mens den i en "lav" container måtte ha avmontert førerhuset også her.

Ettersom jeg har kjøpt maskinen "på Internet" så jeg ikke helt hvor stor maskinene egentlig var. De vil vises i terrenget og kan nok flytte rundsteiner på 1,5 tonn uten problemer.

Dieselfylling må skje fra fat som enten transporteres på tilhenger eller, der noen kjører noen kilometer og henter 3 fylte fat  (600 l) i hjullasterens skuff. Vi får se hva som fungerer best.

Nå blir det en annen melodi i hverdagen.

Jeg har bestemt meg  for ikke å maskinjobbe mer enn 4 timer pr dag, og trolig ikke på lørdager. Som husansvarlig ute og inne må mye gjøres som er viktigere enn denne gravingen. Bl.a. skal jeg lage middag til meg selv og av og noen ganger til kjenninger som spiser sammen med meg. Prat rundt maten gjør de fleste godt.



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar