Translate

søndag 27. juli 2014

Livet i fjæra (fjeren) men Containertoget plasserer seg på side sporet (spåret her(

I Nord-Norge er det vanlig med bra østlig vær  fra slutten av juli og ut i september. Nå har vi for første gang på svært mange år hatt sommervarme i 4 uker. Jeg har farket rundt og tatt halv maskinfører eksamen (den formelle). Så nå er det litt nedtur  når det voksende gresset på disse plenene må kuttes nesten ukentlig. Det er "hæslig" som man sier nordpå.


Jeg vet ikke om det er noe privilegium å eie en NordNorsk fjære. Forskjellen mellom høyvann og lavvann er ca 250 cm. Da 12 foteren min var utslitt av kjølhaling  



mellom steinene, måtte jeg endre strategi. Sette garn på flo sjø, og trekke det neste morgen grytidlig. Så jeg slapp dette slitet. I Cornwall

 er det verre.  Der er tidevannsforskjellen omtrent dobbel så stor



Min eller vår fjære er ca 300 m lang og mesteparten er regulert til naust område.






Men i et av naustene ligger en gammel 2 roms "spissa" eller en Ranabåt. Den har et digert hull i babord bunn. Må være en skade når den har slitt sg en sommer kuling,

Idag har jeg før og etter kirketid brent grener fra Bjørk og Vier.

Jeg skal hente frem noen steiner på ca 1/2 kubikk og knuse dem til kjørevei  frem til Frigge-bodene..

Avinor grov  ned strømforsyningen noen år siden, og håper vel på at de får la strømkablene ligge.

I noen avrustede hauge ligger PIGGTRÅD og streng fra "tyskertiden". Jeg har kommet til at den største miljøgevinster oppstår ved å dra den til reien berget nederstt i fjæra og la naturen med salt og oksidering ta seg av reste. Salt er noen tærende greier og i mange tilfeller beskyttende.

En måse unge har overlevd de siste 4 ukenen og finner både tangslopper og småkrabbe mellom  tangen

Om 14 dager skal min ektefelle forenes med fjæras liv. Askespredning utpå. Rart å tenke på. Hun vil på en måte virvle omkring til evig tide.Her Ute. Som hun benevnte det de siste månedene


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar