Translate

lørdag 12. juli 2014

På den spesielle dagen har jeg drevet sjøfiske

Det vil trolig være litt vanskelig å forstå denne bloggens kjerne dersom du ikke en periode av livet har levd av HAVET.

For å være i NordNorge var dagen idag svært spesiell her vi bor. Det ble 20 grader varmt, og jeg og kompisen fisket fra en liten 14 fots båt som ble rodd mer årer.


Der var NULL vind her i denne fjorden hvor vinden ellers er det fremherskende fenomenet.



Det mest fremmede fisket jeg har bedrevet var vel utenfor Cape Cod





 USA. Vi var på reise fra New York til Boston Massachusets.



Stoppet opp, en times tid sjekket ekkoloddet og fant TORSK.



Vi halte ombord 4-5 stk fra hekken, og dro videre til Boston. De fleste ombord i denne båten var faktisk fiskekyndinge. Jeg hjalp en gang noen lokal fiskere i Banjul.Gambia,





 med å dra i land den utrodde landnoten.  På ettermiddagen ble jeg og kona invitert hjem til formannen og åt en spesiell fisk vi fikk i nota, som hun sa var en Prinsessefisk.



 Jeg var muligens med og fisket på Sri Lanka også med landnot, og en venn av meg fikk faktisk en Polartorsk   

 på Pilk på NordVestkysten av Svalbard for mer enn 20 år siden da vi lå for anker der.

Fiskehistorier er mange for alle som har vært med på slikt.

Selv var jeg på en måte profesjonell fjordfisker sør for Bergen fra jeg var 8 til 14. Familiens hovedgesjeft var fiskematproduksjon og i de årene ble min mor ganske rik av å produsere for salg, all fisken vi fanget + endel kjøpt HYSE fra NordNorge.



Da jeg idag fikk huket en HYSE på 1,5 kilo var "lykken" gjort. Denne fisken som egentlig er litt "laus i kjeften" fiskes best med håndsnøre med agn, fordi angelen blir sugd langt inn bak gjellene. Da jeg kom hjem skar jeg av bakfiletene og ryggfiletene og stekte dem på en pakke med "crispy fish" fra Maggi. Min nylig avdøde ektefelle ville ha elsket å sette tungene i disse hysestykkene med egen produsert Basilikum som spiss.

Da jeg var i London nylig spiste vi alle HYSE "fish and chips".  

 Mens mine slektninger spiste alt inkludert skinnet, skilte jeg fisken fra skinnet.

Hva i all verden skal en tidligere HYSE fisker med en Hjullaster og en Gravemaskin fra Kina??

PKT 10 FORAN  (ved Algeciras) var altså at Hjullaster produsenten hadde forhandlet frem en pris som var 1000 US LAVERE, enn "best price" trolig fordi det var i begges interesse å få denne handelen gjennomført.

11. Jeg svarte Gravemaskinprodusentens interne selger at jeg aksepterte prisen.

Den var uten hurtigkopling, men med Joy Stick.     Jeg hadde sett på prisene de tilbød for skuffer og bl.a. hurtigkopling i tillegg til standard skuffen som var endel av tilbudet. Jeg syntes ikke at jeg kunne begynne å prute på den første tilleggsgjenstanden. Jeg tok altså hurtigkoplingen til oppgitt pris  (og erfarte senere at en deleprodusent en fabrikk i SørKina benyttet kunne tilby hurtigkopling til halve prisen)3

12. Mest av alt trenge jeg en anerkjent Hydraulisk Hammer.

 Det var flere muligheter, men det jeg ikke forstod da var at denne produsenten forhandlet det merket jeg hadde "tro på"  (vil jo ikke ha problemer i starten). Jeg hadde undersøkt priser på hammeren både i Skandinavia og i Europa. Maskinprodusenten kom med et tilbud som var mye rimeligere enn alt jeg visste. Jeg aksepterte HAMMER tilbudet med en gang.

13. Nå hadde jeg altså: Normal skuff, hurtigkopling, JoyStick og hydraulisk Hammer av anerkjent merke.
Jeg spurte omkring om det ville være behov for en steinskuff med tenner.?



Jo til den oppgitte prisen kan du kjøpe en selv om hovedskuffen sikkert ikke blir slitt ut i dine masser med det første. Jeg prutet straks 10% på oppgitt skuffepris og fikk aksept. Proforma invoice kom fortløpende for hvert nytt tillegg slik at både produsenten og jeg hele tiden hadde oversikt over sluttsummen.

Som nevnt før var avtalen FOB Qingdao, dvs. at det skulle leveres ved Containerkranen der.

De to produsentene samarbeidet som nevnt om forsendelsen og jeg fikk vite at Hjullasterfirmaet skulle laste inn sin leveranse og så få denne kjørt med trailer til gravemaskinprodusenten som fraktet 40 foteren med gravemaskin og alt utstyr til Kai i Qingdao



Slutt avtale ble altså gjort.

MEN, Hjullasterfirmaet tilbød på sine nettsider et brøyteskjær eller snø-plog om du vil.

Denne evige vinterplagen hadde festet seg,i sjelen min. Jeg var lei av å være idealist med håndbrøyting

 og snøfreser


 i nødsfall, Jeg oppnådde noen dag like før avtalen med Kina,  at bilen min Subaruen tverrvendte i bakken vår opp til hovedvei. Naboen hadde hatt problemer lenge i en annen bakke som nå var skadet av tungtrafikk og manglende vedlikehold. Snøplogen var kraftig nok til å bruke den som veihøvel i Oktober før frosten gikk i bakken.

Jeg fortalte Hjullaster sjefen at jeg egentlig ikke trengte snø skjæret. (min Beste Mann hadde sagt at flatskuffen uten tenner ville få orden på bakken min), men likevel. HVILKEN BEST PRICE gir du??

14. Jeg fikk en pris som egentlig var latterlig billig i forhold til transport, stålmengde osv. Målt mot norske leverandører. Jeg svarte at jeg også ville kjøpe snø-bladet eller snøskrapen eller veiskrapen, men mot 10% avslag, som ble gitt med det samme. Jeg hadde kjøpt så mye som mulig inkludert et "snow blade" på 270 cm bredde.

15. To dager etter kom min kinesiske venn tilbake med et problem. Snø "bladet" var for bredt for Containeren som er vel 2,50 bred innvendig. Hjulene skulle bl.a. avmonteres og plasseres på sidene sammen med hjul lasteren, mens skuffen ble plassert på høykant i hjørnene. Til sist gravemaskinen med utstyr

For å kunne levere "snø bladet", måtte det plasseres på tvers i Containeren foran eller bak hjullasteren. Det var ikke plass Jeg spurte om de ikke kunne sveise fast kroker på sidene og hengde det opp. Nei det ville ikke hjelpe.

Det endte med et tilbud om å kutte 40 cm fra 2,70 og et avslag for meg på 200 US.

Det var i det hele tatt svært konstruktivt. Jeg måtte tross alt kjøre Hjul lasteren tur retur, og mine veier vil aldri ble mer enn 5 meter brede.

Dermed var det slutt regning fra begge produsenter. Innbetaling av avtalt depositum, og avtale med en dame i banken som "swiftet" pengen i en fart til oppgitte kontoer i China Agricultural og med Firma Navnene til de to mottakerne.

(Navn og adresse og kontakt nummer osv. kommer helt til slutt ved reisens slutt, slik at eventuelle private kjøpere kan ta seg bryderiet ved forhandlinger osv. med svært positive folk på den andre siden av "kloden") (Jeg vil ikke gi noen anbefaling før maskinene viser seg å virke og oppfører seg problemfritt)

Så denne del av bloggen ble både full av fisk, og nesten den endelige kontrakten om Kjøp av en Hjullaster og en Gravemaskin direkte fra Kina.  (det oppstod problemer)

Jeg legger inn bilder ved tid og anledning



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar