Translate

fredag 18. juli 2014

Nå går containeren i land i morgen og etter noen dager må jeg betale Kaileie

Vi må ha regler for å få verden og samfunnene til å fungere.Trafikkreglene for eksempel, eller folkeskikk



 der slikt er oppfunnet. Vi har hatt problemer med noen naboer. Har ikke lært folkeskikk hjemme. Vil ikke lære av fremmede når man flytter seg inn i nytt naboskap.

Lastepapir reglene er greie. Det finnes en original kvittering for at containeren min har gått ombord i Hanjin Sooho. Nå har den nesten en uke vært innom Hamburg og på vei til Oslo med

UNIFEEDER  

Som er et av flere 

skip som henter/leverer containere mellom større og mindre havner. Egentlig skulle den losses idag, men det skjer først på mandag.

Det er litt bra for avskiperen min Hjullastermann, har ikke sendt Papir bill of lading i tide, noe som delvis skyldes at jeg har betalt inn litt feil sum som balanseoppgjør. Men han har allerede sendt papiret med Fed Ex et amerikansk selskap blant flere som driver med i nternasjonal frakt og handel og oppgjør. Det har beregnet levering fra Kina til Norge på 4 dager.  Det var fint gjort. Han har vist meg tillit og jeg har vist tillit tilbake og betalt feilen "på flekken" Det var en lesefeil av et enkelt tall der 3 hadde blitt til 8. Snart gjort.

Når Fed Ex har kommet til meg kan jeg legitimere meg på flere måter uten å sende dokumentet i Postens gang til Oslo. Jeg kan bl.a. møte opp hos lokal Notarius Publikus eller Sorenskriveren der jeg jobbet noen år, og presentere meg og selskapet mitt som er registrert i Brønnøysund



. Da blir det ikke svindelforsøk med containeren. En gang var jeg hos en betalt Notarius i Rotterdam.
  
 Det var en advokat som var bemyndiget til å bekrefte underskrifter. Det var i et 10 etasjers advokathus


 midt i sentrum av byen.

Og så er det noe med at avgiftsmyndigheten både vil se faktura og innbetaling av penger. Både av hensyn til MVA beregningen og av hensyn til "statistikken", bl.a.

"Norge og Kina opprettet bilaterale forbindelser 5. oktober 1954.
Norge og Kinas bilaterale handel var i 2013 på totalt 63,87 milliarder NOK, ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå. Dette tilsvarer en økning på 4,98% fra 2012. Eksport fra Norge til Kina var på 16.28 milliarder NOK, mens import fra Kina til Norge endte på 47,58 milliarder NOK. Kina er Norges 11. største eksportland, og tredje største importland, tilsvarende 1.8% av all eksport, og 9.16% av all import. Kina er Norges største handelspartner i Asia og forøvrig er kun USA en større handelspartner for Norge utenfor Europa. Norge og Kina har inngått forhandlinger om frihandelsavtale"

.Vi importerer altså nesten 10% av det vi Importerer fra dette veldige landet i Øst.

Dansk lenke om Kina Import


Nå er det helg i Norge men en av Kineserne svarte meg så sent som kl. 1312  (legg til 8 timer) om å få laget en Handelsfaktura som det norske momsvesenet ville sikre seg med,
På kommende tirsdag blir det vel overflytting til Alnabru i Oslo Øst, for plassering av containeren på et jernbanetog som skal gjennom Sverige og opp hit til vårt fortsatt sommerlige Høye Nord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar