Translate

torsdag 10. juli 2014

Jeg lurer på hva som skjer med merket og strekkodene på containeren min.

Det er nok lettere å finne frem til en plass ombord på et skip, enn å lete frem akkurat denne containeren blant 13000 andre, og få den plasser i korrekt rekke slik at den kommer ombord i Oslo båten.

Vi tenker ikke på kompleksiteten i det daglige, men logistikk og varehåndtering fortoner som en virksomhet for datamaskiner med beregningsprogrammer.

I alle fall har Hanjin selskapets norske agent oversikt over hvor containeren befinner seg. Jeg har blitt varslet to ganger, og nå sier de at den losses i Oslo 17 juli, altså den går trolig ombord i en feeder båt på søndag 13. Juli Det irriterer meg litt at jeg ikke vet hva båten heter og hvilke havner med container kran den skal innom før Oslo. Her oppe i Nord Norge har jeg sett få container kraner. Vi fikk en brukt importert for 15 år siden. Jeg har aldri sett den i bruk med containere som kommer og går med jernbanen som losset og laster ved samme kai. Det virker altså som det er noe galt med "logisikken" og myndighetenes ønsker om å mer last over til skip, mens trailerne langs alt for trange veier øker på og øker på.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar