Translate

tirsdag 8. juli 2014

Til en gravemaskin trengs egentlig flere skuffer.

Jeg har egentlig ikke gravd mye, men har spadd om diverse jordstykker her og der i landet. Jeg liker å grave og liker å få dungene fjernet. Jeg har vel brukt minigraver Ca 200 timer.

Da e-verket hjemme fikk ny Turbin på den lille kraftstasjonen 200 m fra boligen vår, stod vi ungene som forgapte  og studerte på hvordan stålwirer, tromler og en svær motor fikk grabbkjeften til å ta store tak av veigrunnen frem til stasjonen. Det var en
Ruston Bucyrus.

Den grov ned og frem omtrent som en håndspade, men med den digre skuffen ble jord og Stein flyttet unna.

En kinesisk standard skuff  til en 6 tonner koster mellom 500 og 700 US. Hos en av de store dele-produsentene fant jeg lavere priser, men de kan jo ikke være såå mye elendigheten enn en SMP som bl.a. Brukes på den jobben jeg fortalte om igår

Diverse graveutstyr

Etter en del undersøkelser endte det med en vendbar pusseskuffe og en steinskuffe + den som ble levert med graveren som var utstyrt med joystick og Koreansk førerhytte. Yanmar motor og Kyb swingmotor. En 1,8 tnons minigraver jeg leide hadde mye kraftigere swingmotor enn en 3,2 tonner. Så der er forskjeller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar