Translate

torsdag 3. juli 2014

Middelhavet er langstrakt

Akkurat nå viser Vesselfinder at Sooho fortsatt er utenfor Algerie, et ufattelig stort NordAfrikansk land

Skipstrafikken er ganske tett. Såvidt jeg kan se av et moderne posisjonskart, har de alltid et annet skip i synsavstand. Antall skip har økt på 40 år og mengde varer bl.a. ved 90% containerisering har økt mange ganger. Verdenshandelen er levende til tross for finanskriser og brudd i oppgangskurvene.

Jeg ser det ligger en 90.000 tonner i havna vår og laster Malm som visstnok skal til Kina. En ganske uforedlet malm med relativt raskt fall i tonnpris, har gjort malmbrytnings selskapet utrygt. Har ikke fått tillit i markedet. Kanskje forsvinner de lokale jobbene om kort tid.

I Algeciras ønsker kai eierne å bygge ut, men bl.a. så har ikke Hanjin fra Korea kommet seg helt opp etter tilbakeslaget i verdensøkonomien i 2008. Det er såvidt de tjener penger. Selv om min venn hjul laster sjefen i Linshui, fortalte at fraktøkningen var på 200 US nå når det gikk mot sommer og økt aktivitet.

Vi er alle avhengige av hverandre, og hva man enn sier om det kinesiske "system" så er det i hvert fall effektivt for produksjon. Og de er som nevnt iherdige og hyggelige selgere.

Igår fikk jeg et par spørsmål om SERIØSITETEN hos de Kinesiske maskinprodusentene. Folk ville forsøke privatimport som meg, men var redd for at produsentene og bl.a. deres salgsagenter ikke var seriøse.

Jeg tror at de som viser seg useriøse etter kort tid vil få stopp både fra salgskanalene på nettet og fra myndigheter. Min Bill of Lading hadde bl.a. et vedlegg om opprinnelsesgaranti med stempel og det hele. Produsentene og agentene må også gi oppgaver over eksporten som myndighetene vil ha opp. Kineserne vil bli litt mer velstående og jobber hardt for det.

For 10 år siden var luftforurensningen et problem i Beijing. Idag er det verre.

Men hvis du leter etter miljøprodukter så finnes mange, mange, mange produkter. Kina er et digert land med et stort og voksende internt marked. Jeg har bl.a. vurdert rense anlegg for boligområder. Men har kommet frem til at Odin AS i Fredrikstad har bedre, dyrere og sikrere produkter enn de kinesiske jeg fant frem til. Men det er ikke alle land som har det så enkelt som oss og kan la utslippene ende i sjø eller vassdrag

Etter mange forespørsler på Internett får jeg daglig tilbud fra produsenter og agenter jeg aldri har spurt om noe som helst. Systemet til Alibaba og EveryChina har linket meg opp til svære fabrikk anlegg  av mye forunderlig.I hvert fall borerigger som lager hundrevis av meter 60 til 90 mm borehull pr døgn. Slikt trenger egentlig bare "veivesenet", eller noen litt tunge entrepenører som bl.a. driver med undersprengning (stort problem og samtidig fordel) når man borer i fjell.

Sooho er altså ikke ventet til Algeciras før tidlig lørdag (05.07.14) morgen og har for tiden satt ned farten til litt over 13 knop, mens maskineriet egentlig kan presse fartøyet opp i 23 knop. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar