Translate

tirsdag 15. juli 2014

DET OPPSTOD noen formelle problemer i sluttfasen av reisen

Bill of Lading eller forkorter  B/L er det samme som fraktbrev. Fartøyet som tar imot godset bekrefter mottakelsen, og avsenderen får en original bekreftelse.




Når varen så kommer frem til lossestedet eller i dette tilfellet Oslo, så skal containeren utleveres mot et original fraktbrev som avskiperen i Kina har fått.

Jeg har holdt på med mye rart, som bl.a. å kjøpe et skadet supply-skip på 70 meter,



som måtte omregistreres fra San Vincent and The Grenadines, via en konsul i Monaco, men da dette var omgjort til norsk kallesignal og nasjonalitetsbevis, og selgeren hadde fått betalingen, kunne båten slepes dit jeg ville ha den.  (den så nesten slik ut og ble senere ombygget til stand-by skip av nye eiere)

Her er det nok enklere. Men... man må sikre seg utlevering til rett

Der står det ORIGINAL, og denne har Kineserne "mailet over", men i et seriøst handelssystem er foreløpig ikke slike ORIGINAL på e-post vedlegg gyldig-

Jeg skjønte dette for et par uker siden og etterspurte papirdokumenter. Begge avskiperne har nå bekreftet at de har sendt papirversjoner til meg.

Nå tror jeg at det ordner seg med Hanjin sin norske agent, men det var altså en liten feil i det Kinesiske systemet. De skulle ha sendt pr post papirversjonen straks avskipningen fant sted fra Quingdao.

Nå er det den Kinesiske posten som har Bill of Lading eller  DHL verden rundt

tror jeg. Der går det nok ganske kjapt, men for at det ikke skal bli stans på kaien i Oslo (den er ikke svært stor målt mot de i Korea og Kina men tar mye av norsk inngående containertrafikk og selvsagt mye utgående)

  

, så tror jeg at jeg må plage Hanjin sin agent med bekreftelser som jeg nå har fått (de kan få den på e-post) slik at ikke det blir stans i transporten.

Jeg har fått to beklagende e-poster fra mine venner i Kina. Jeg har varslet dem om at containeren snart skal i land og da forstod de straks problemet. Hjullaster mannen ventet på balanse oppgjøret som jeg sendte for snart 2 måneder siden. Men jeg unnskylder ham alt. Han har vært til stor hjelp, har tålmodig svart på mine spørsmål, vært bekymret for fraktøkninger pga forsinkelse og i det hele tatt stilt opp for å få det hele gjennomført.

Han bør få en personlig honorering fra meg om slikt går an.

Ute er det fortsatt over 20 grader nå kl. 2300 så det er nordnorsk sommer av en litt sjelden variant. Jeg har høstet årets første røde tomater og 5 agurker fra drivhuset (man kan ikke bare holde på med maskiner og slikt)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar