Translate

mandag 14. juli 2014

Kinesisk selgere og avtale partnere - Og det jeg har fått vite om Kinesisk avtalekultur


På et nettsted et svensk foretak driver fra Hong Kong, står det at en innledende avtale ofte bare er en ramme som skal fylles ut med noe mer.

Det gjelder selvsagt ikke dersom du bare skal kjøpe en vannkran for eksempel på nettet.

Her en lenke som forteller litt om å handle og importere

Fra Kina

tjene penger, internett

Det er ved nærmere ettertanke svært store muligheter for mange som har litt organisasjonstalent og tålmodighet.

Dansk UD har en fin beskrivelse av hvordan man ter seg personlig ved handelsavtaler i Singapore, noe som virker svært veiledende mht. å te seg blant Kinesere deromkring

Hvis du skal SELGE noe så leser jeg på et amerikansk nettsted at VAREKUNNSKAP er viktighet nr. 2 etter personlig fremtreden både ansikt til ansikt og ellers. Jeg hadde 2 sånne mislykkede telefonselgere idag, selv om nå er sjelden hos oss. De har ikke noe budskap synes jeg.

Selger nr 1 eller tilbyder nr. 1 i Kina hadde stor varekunnskap.Bedriften hans hadde bare 300 ansatte og mitt inntrykk var at han kunne alt fra tekniske ting til containertransport og formaliteter. Jeg har ikke spurt, men tror han også har ledende stilling i firmaet.

I hvert fall var han flink med folk, og presset ikke eller overøste meg med mange muligheter. At han påtok seg å få gjort en dobbel handel sammen med en bedrift som bare laget Gravemaskiner, økte tilliten min.

Foran ham var det en rekke tilbydere som svarte på forespørsel fra meg via Alibaba eller Made In China samlingspunktet. Men han var ikke veldig pågående men bare innbydende.

Slik har jeg senere opplevd bl.a. flere kvinnelige selgere som bl.a. har vist at de har stor varekunnskap. Jeg tror noen av disse selgerne av "maskineri" må ha en ingeniørutdanning pluss salgstrening.

I og med at de tilbyr en hovedting dvs. gravemaskinen med et av to valg mht. maskineri, åpner det seg straks muligheter for ekstra utstyr, for ingen vil vel bare putte to gjenstander inn i en 40 fots container hvis det er plass til mye mer og prisene for tilvalgene er gode.

Det er derfor delvis rett at første tilbud og aksept bare er en ramme.

En periode hvor jeg var bekymret for leveringen av gravemaskinen fordi det ble en hel måneds forsinkelse pga. at de ikke hadde den avtalte hydraulikken, fikk meg til å begynne å forespørre andre. Jeg og hjullaster produsenten diskuterte bl.a. å sende denne i en 20 fots container. Jeg undersøkte om noen kunne levere på en ukes levering, og det var faktisk mulig med store verdenskjente merker å få gjort en handel med en 6 tons graver gjort på en UKE.Men jeg måtte jo gå opp 5-6000 U. Dessuten så ville jeg ha fått vansker med å få depositumet tilbake for en måneds forsinkelse i Kinesisk juridisk system. Det hadde jeg liten tro på, Det hadde forresten liten hensikt i å få levert lasteren alene. Jeg kunne lite gjøre rent produktivt uten å ha gravemaskinen til å hente frem massene som skal flyttes.

Bortsett fra denne forsinkelsen var Gravemaskin selgeren ytterst korrekt og etter rettelig. Det kom mange bilder fra produksjonen. På ett poserte selgeren som nok også hadde en lederposisjon på fabrikken med 800 ansatte. De hadde et reelt problem med leveringen av en Japansk Hydraulikk pumpe, og ville ikke sende en Kinesisk pumpe til EU markedet med CE godkjenning. Det høres betryggende ut.

Jeg ser forresten at de fleste store produsenter også bruker mye utenlandsk i pakken de setter sammen. Selv LiuGong  

 og Sany



 bruker i stor grad importerte komponenter.

Jeg har altså forstått at man gjerne skal forespørre og be om priser, men samtidig ta det litt med ro. Bl.a så avklarte begge selgerne det de syntes jeg trengte for mine behov som de spurte etter.

Jeg syntes det var befriende at ingen av dem presset på meg flere og flere ting som kanskje kunne være "kjekt å ha". Hjullaster selgeren sa rett ut at jeg ikke skulle bekymre meg om at hovedskuffen de leverte ble utslitt snart. Det er mye manganmalm i produktet forklarte han. Selv om jeg også kjøpte en skuff med tenner for å flytte knust stein.

Jeg fikk tidlig en følelse av at jeg burde dra på en besøksreise til bedriftene. Mange av de kinesiske produsentene innbyr interesserte til bedriftsbesøk. De vil gjerne vise frem hva de holder på med og har neppe noe å skamme seg for, der montørene sitter ved bordene og bearbeider, og klargjørings folket på gulvene ser ut som om de har full kontroll.

Jeg ser få problemer bare ved å gjennomføre opplevelsen av å se på en kinesisk produksjonsbedrift. Jeg eller de/den som reiser med, vil helt sikkert kunne kjøpe en medreisende guide som tar oss trygt frem med tog/fly/taxi/buss. Hotell og billetter kan man på vanlig måte bestille på Internet.

Det kan jo ses på som en opplevelsesferie, selv om begge har antyded muligheter for å bli en slags underagent, noe som sikkert kunne ha vært vel verdt å prøve. En slags oppskrift gav hjullaster selgeren meg. Men som han sa. Det er ganske hardt arbeide å være på vakt og tilgjengelig hver dag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar