Translate

tirsdag 1. juli 2014

Fremdriftsmaskineri og manøvreringsevne for store skip

Jeg har tidligere fortalt om episoden da vi i Ras Tanura måtte la begge ankerne gå når maskinisten ikke fikk motoren til å gå i motsatt retning. I dette tilfellet akterover. Alle større båter hadde faste propeller, altså uten vridbare blad. Det må oftest to slepebåter til for å trekke/skyve/dytte de på plass



Passasjerbåten jeg hadde, var utstyrt med et vridbart propellanlegg gjennom oljetrykk og stenger.KaMeWa gearet med vridbare propellblad ble utviklet så tidlig som i 1937, og selskapet driver fortsatt med skipsfremdrift! Heja Sverige og alle de teknologiske oppfinnelsene. De vridbare propellene gjorde manøvreringen mye enklere både ved å legge til kai og ved å gå ifra kai-

Her vises en Ulstein KaMeWa Baug truster

på YouTube.
Rolls Royce
har kjøpt opp rettigheter til "Jet propellere" fra KaMeWa som brukes bl.a. i  passasjerferger.

Hanjin Sooho har faste propeller. Azimut (vendbare 360) propellere for såpass store skip er ikke aktuelt foreløpig. Men i tillegg har den 2 store tunnel trustere, dvs. baugpropeller for kai ilegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar