Translate

onsdag 9. juli 2014

Nå skal containeren over på en feeder-båt. De skandinaviske landene for små 142.000 Tons container skip

Det norske og det svenske transport systemet har ikke tilpasset seg at over 90% av varetransporten kommer og går med containere.

Som nevnt i et tidligere innlegg, fraktet vi med en 12000 Tons linjebåt 20 fots containere  i  1968 fra Rotterdam til US Østkyst. Det var samme år som den første containerlinjebåt begynte å frakte kun containere nettopp mellom Rotterdam og US Østkyst.

Qingdao der sjøreiser for min container startet har en rekke jernbanespor inn mot havnen. De blir flere og flere. Produksjonsstedet for hjullasteren har jernbanespor, men såvidt jeg vet ikke produksjonsstedet for gravemaskinen, Linyi har ikke. Men det er ikke langt til et togspor. Containeren ble fraktet 350 km med truck fra NR 1 til NR 2.

Ingen norske byer har plass til en stor containerhavn og samtidig jernbanespor. Unntaket er Narvik som forsøker å få fylt ut nærmest på koreansk/ kinesisk måte. Flytte terminalen ut i åpent hav.

Båten som går Hamburg- Oslo går 2 ganger pr uke, mens Nor- Europa ruten fra fjerne Østen går hverannen dag. Egentlig så spiller det liten rolle med 2 eller 5 dagers avvik. Men varestrømmen spesielt FRA Østen til Vesten er økende for hver uke selv om bl.a. Hanjin selskapet klager på overkapasitet og lave priser.

Nå er Hanjin Sooho i ferd med å passere Helgoland for å snu styrbord inn Elbe. Hanjin folkene vil ha lang vei til de " røde kvarterer" i Hamburg sentrum. Vi hadde bare kull last og ble dokket midt i sentrum på motsatt side av Elbe.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar